6.12.17

tentang kipas, katil dan asbak penuh abu

aku rasa,
aku perlu bercerita
pada seseorang tak dikenali
biar ideal
biar neutral
bebas dari gelembung sosial
tanpa hakiman
tanpa prejudis
hanya kejujuran
bagi sebuah pelepasan.

boleh jadi,
orang yang kucari itu
adalah dirimu.

aku akan bercerita
tentang apa saja
mungkin tentang kipas yang berputar
dan berbunyi pelik
di penjuru kamar tidurku
atau tentang katil berusia 10 tahun
lebih muda dari aku
atau mungkin juga tentang
asbak dipenuhi abu dan
puntung terpacak persis
tunggul-tunggul kayu
apakah hal-hal sebegitu
dapat menarik perhatianmu?

atau dirimu lebih senang mendengar
bagaimana hidup sehariku
sering bermula dengan
kelesuan
kerisauan
kebencian
kejelekan
putus harapan
dan berlanjutan pada tiap detik
aku melangkah penuh gelisah
curiga
marah
kecewa
bersembunyi di wajah pura-pura
dan bisikan .... hei, aku okey :)
dan kesudahannya
di penghujung malam sebegini
segalanya kembali statik, gelap
sedih membungkam
sunyi menekan
fikiran meretak
batin berontak
digelut kesedihan yang tak terfahamkan.

jadi, cerita awal kedengaran
lebih menarik, bukan?
tentang kipas berbunyi pelik
katil 10 tahun lebih muda dari aku
asbak penuh abu
puntung terpacak persis
tunggul-tunggul kayu.