3.8.11

Kampung Pecah : Tarawih

Hari yang ditunggu sudah pun menjelma. Sungguh, gua rasa amat teruja sekali bila mendengar pengumuman tarikh mula berpuasa dalam tv kedai makcik miera edora sebentar tadi. Gua pantas memecut balik rumah mandi dan mengenakan baju melayu warna ungu dan kain sarung cap gajah duduk untuk pergi ke surau bersolat tarawih secara jemaah. Solat jemaah di surau ni lebih afdhol dari solat sendiri di rumah. 27 kali lipat pahalanya. Kena lagi bertarawih di bulan puasa, entah berapa kali lipat lagi pahala yang gua akan dapat. Dengan semangat yang berkobar dan penuh dengan keimanan, gua turun dari rumah dan mula berjalan kaki dengan langkahan yang cepat. Takut terlepas pula bertarawih di malam pertama ramadhan.

Di pertengahan perjalanan, kedengaran teriakan motor dari arah depan. Gua kenal betul dengan bunyi teriakan motor itu. Itu motor ustaz Samizul. Guru agama merangkap imam tetap Kg.Pecah. "Eh, mahu ke mana pulak ustaz Samizul ni? Tak dapat berita kah esok mula puasa? Malam ni patutnya dah tarawih." Gua bersoal jawab dengan malaikat di bahu kiri.

Gua matikan langkah. Berdiri tegak di tepi jalan dan angkat tangan kanan. Lampu tinggi motor ustaz Samizul memanah mata gua. Ustaz Samizul memberhentikan motor krissnya tepat di tepi gua berdiri.

Dalam kesuraman gelap permulaan malam Ramadhan, ustaz Samizul memaculkan pertanyaan, "Kau ada buku panduan solat tarawih kah di rumah?". Gua diam tak terkata.

Bersambung...

13 comments:

delarocha said...

keh keh keh... lupa la tu

intan.maisarah said...

setahun sekali.
lupa dah

Nurarnida Sabrina said...

haha.aku sebelum mula pun .jeling mak aku mintak confirmkan blik niat dan segala.Bhahaa

AkuMuzikFilem said...

aku kalau nak ajak member aku semayang jemaah, dah alang2 kan. aku akan tanya, "antara rm1 dengan rm27 mana kau pilih?"

setahun, hanya sekali...

ghost writer said...

rasanya kat surau pun ada aper..pedih beb.

Lina said...

aih..pendek pla..

bujal X said...

apa kes?

catherine- said...

:) kau nii~ matcham-matcham

Lee Zha said...

tak apa. dia lupa pun, asal dia jangan salah baca niat sudah. hahaha

shahirahkhairudin said...

keh keh keh. motip nak tanye buku panduan?

samizul.net said...

Ust. Samizul mengulas:

Tu soalan psiko sebenarnya..

1. Kg. Pecah kan kena serang polong n jembalang bersakti hebat tidak lama dahulu.. Mungkin buku tu dah ditapau buat minuman berjampi..

2. Mungkin juga, ada penduduk kg. sendiri yang copet tu beberapa jam atau hari sebelum Ramadhan ni.. Aku saja tanya kat Lu sebab aku tahu Lu ni kat rumah hanya ada wallpaper bertulisan Jawi, berbahasa Arab ja.. Jadi, kalau kau kata "ya, ada buku tu kat rumah..", SAH-SAH lah kau yang copettt..!

3. Buku tu penting untuk makmum yang kejap-lupa-kejap-ingat n bertatih baca tulisan jawi+arab ni.. Eh aku dah berstatus Imam Tetap lah.. Kemon lahh.. Nda kan hal ehwal Tarawih ni pun aku nda pass.. Ni ngaji tahap awan nano dah ni..

4. Buku tu mungkin juga sengaja dihilangkan supaya korang yang makmum ni ada alasan aku buat lapan rakaat ja.. Kalau aku buat 20, nanti ada lah tu suara2 sumbang mambang kata, "Eh Abg* Imam, kami ni nda hafal bacaan tiap kali habis 2 rakaat tu.. Alaa, yang ada sebut khalifah tu bah.." [*Panggil 'Abg' sebab masih sweet 20th ni, keh3]


Nota: Adakah sambungan cerita selepas ini akan 'dirombak'..? Kah kah kah!

PK said...

kah kah kah! bukan main samizul ni mengulas.

Zurina J. said...

Kah kah kah..
Ambek kau ulasan Ustaz Samizul.