9.8.11

Kampung Pecah : Tarawih IV (Last)


Maka bergeraklah Hj.Bobby duduk atas sejadah paling hadapan tepi mimbar dan jemaah di belakang memenuhkan saf dengan rasa debar.

"Ha!! siapa bilalnya?" tanya Hj.Bobby paling muka ke jemaah di belakang. Jemaah toleh muka pandang kiri dan kanan. Gua terus angkat tangan. Kerja bilal ni memang gua punya kerja dari zaman sekolah-sekolah. Tapi Hj.Bobby pula buat-buat buta tak nampak gua.

"Sabar, nice guy finish last selalunya." kata Wak Sopian siap tepuk-tepuk bahu gua. Gua pandang Wak Sopian tajam-tajam. Wak Sopian terdiam telan air liur.

"Saya bilalnya, tuan haji." Seorang pemuda baju melayu warna biru duduk saf pertama angkat tangan. Berbadan gempal namanya Ahmad Bujal. Sepupu dua kali Hajah Lina. Bekerja di kota raya. Balik bercuti ke kampung Pecah sebab bini Ahmad Bujal tengah menunggu hari. Mahu beranak cara kampung. Penuh dengan istiadat kononnya. Entah istiadat apa gua tidak tahu.

"Betul kamu boleh?" tanya Hj.Bobby kurang yakin pada Ahmad Bujal.

"Betul, haji. Saya yakin saya boleh." jawab Ahmad Bujal sungguh-sungguh mahu jadi bilal.

'Baiklah. Kamu mula sekarang." arah Hj.Bobby. Ahmad Bujal membetulkan duduk. Berdehem-dehem ejas peti suara di kerongkong.

"Subhanallah walhamdulillah walailahaillallah......." Ahmad Bujal membaca tahmid tarawih dengan suara solid macam Jalil Hamid. Jemaah lain tunduk-tunduk pasang telinga dengan asyik.

"Allhumma salli a'la muhammad." Ahmad Bujal naikkan suara.

"Sallahu wasalamu alaih." Dijawab pula jemaah surau.

"Assolatut tarawih min qiami syahri ramadhona athabakumullah" Ahmad Bujal berdiri lalu dituruti jemaah lain dengan laungan "Assolatu lailahaillallah." 

Gua berdiri di saf nombor dua. Tepi kiri gua Wak Sopian. Tepi kanan, Delarocha. Berdarah campuran Portugis dan Jawa Sumatera. Tengah tersengih tak tentu pasal sama gua. Perangai sengih sebegitu rupa memang sudah ada sejak lahir lagi dalam diri Delarocha. Pernah sekali dulu Delarocha kena tumbuk dengan Hj.Bobby bila Delarocha tersengih-sengih tengok makcik Finnie, bini nombor dua Hj.Bobby menyidai kain di halaman rumah. Gua dengar sampai jadi kes polis.

Hj.Bobby di hadapan sudah siap sedia angkat takbiratulihram.

"Allahuakbar." Padu suara Hj.Bobby. Maklumlah, bekas askar.

Makmum di belakang bersama-sama angkat takbiratulihram rakaat pertama solat tarawih. Gua fokus pandang sejadah. Penuh khusyu. Wak Sopian kesat-kesat dahi berpeluh. Delarocha di kanan tahan sengih batuk-batuk. Surau kampung Pecah ni panas, kipas rosak belum dibaiki.

Seminit surau sunyi, menanti bacaan fatihah Hj.Bobby.

Dua minit, surau masih sunyi.

Tiga minit.

Lima minit.

Sepuluh minit, masih juga sunyi. 

Gua sudah hilang fokus. Hilang khusyu. Mata gua melirik ke hadapan, ke kiri, ke kanan. Apa hal lama sangat baca iftitah Hj.Bobby ni? Jemaah lain sudah mula toleh kepala kanan dan kiri. Wak Sopian sampai toleh belakang. Delarocha makin kuat terbatuk-batuk.

Dikala seluruh jemaah yang sudah hilang fokus dan hilang khusyu, tiba-tiba Hj.Bobby terus rukuk. Makmum di belakang jadi kucar-kacir turut sama tunduk ikut rukuk. Hj.Bobby iktidal, sujud, duduk antara dua sujud, sujud dan berdiri semula untuk rakaat ke dua dengan pantas tanpa ada toma'ninah.

Rakaat ke-dua, sama juga dengan rakaat pertama. Berdiri selama 10 minit tanpa suara walau sekelumit. Rukuk, iktidal, sujud, duduk antara dua sujud, sujud dan tahiyat akhir dengan pantas. Hj.Bobby paling ke kanan dan kiri bagi salam, ejas duduk mengadap makmum di belakang. Makmum pandang Hj.bobby, Hj.Bobby pandang Ahmad Bujal.

"Kau tunggu apa lagi, bacalah." tegur Hj.Bobby pada Ahmad Bujal yang tampak hilang arah lupa mahu baca apa. Ahmad Bujal jadi berpeluh.

Prreenngg...preenggg..!! Bunyi motor tiba di perkarangan surau. Makmum mula berbisik antara satu sama lain.

Tidak lama, Ustaz Samizul muncul di pintu surau. Memegang sebuah buku warna jingga. Jemaah surau, muka semua pancar cahaya, hati penuh lega.


Habis.


7.8.11

Kampung Pecah : Tarawih III


"Wak tak tahu berwuduk, ya?" tanya gua pada Wak Sopian. Dengan nada yang serius.

Wak Sopian menjatuhkan tangan. Tunduk ke bawah. Angguk kepala.

"Astaghfirullah, Wak Sopian."  Lantas gua membongkok mengambil wuduk semula, mula dengan tertib pertama. Wak Sopian pun sekali lagi ikut sama. Kasihan wak Sopian. Ambil wuduk pun tak tahu. Entah-entah mandi junub pun dia tak tahu. Dasar lelaki tua bujang terlajak yang tiada tv di rumah, macam ni lah. Tak pernah tengok kuliah jumaat. Gua percepatkan rentak mengambil air wuduk sampai habis. Wak Sopian jadi tak tentu arah.

Selesai wuduk, gua melangkah menuju tangga surau. Menyusup di celah-celah pemuda-pemuda kampung yang masih rancak bercerita di tangga surau. Cerita perempuan, cerita bola, cerita pancing, cerita ilmu kebal, cerita dajjal, sampailah ke cerita tenggiling mereka ini bercerita. Gua malas mahu campur. Gua melangkah sopan menuju ruang dalam surau.

"Patutnya, bila di surau ini kita beriktikaf dengan berwirid. Bukan bercerita hal-hal keduniaan!!." satu suara tertangkap di telinga. Itu suara Wak Sopian di tangga surau. Amboi, pandai pula Wak Sopian bertarbiah.

Di dalam surau, sudah ada berpuluh jemaah. Ada yang duduk bersandar ke dinding dan ada yang duduk membentuk beberapa kumpulan kecil. Jemaah wanita pula berada di bahagian belakang. Dipisahkan dengan rentangan kain warna kuning. Gua berdiri tegak di tengah-tengah surau. Pandang jam usang di dinding hadapan surau. Ikut jam, sudah 30 minit lepas solat isya. Gua toleh kiri dan kanan. Mungkin semua dah berjemaah isya tadi rasanya. Sebelum ustaz Samizul pecut motor cari buku panduan tarawih tadi.

Gua tarik nafas dalam-dalam. Mahu mula solat isya. Belum sempat gua mula, Hj.Bobby lontarkan suara.

"Haa!! kamu. Ustaz Samizulnya mana? Dah lama betul dah ni." Hj.Bobby, ketua kampung duduk bawah mimbar tanya sama gua. Suara-suara mengeluh pun mula memenuhi ruang dalam surau. Gelengan-gelengan kepala mula kelihatan. Mata-mata pun mula memandang gua yang berdiri di tengah masjid. Ah, jadah apa pula seperti gua yang bersalah.

"Haihh..kamu ni. Kalau macam tu, biar saya saja jadi imam tarawih malam ni. Ustaz Samizul ada masalah agaknya." Hj.Bobby bangun dari duduk.

Jemaah dalam surau, kucar-kacir pandang satu sama lain. Muka semua jadi gelabah bila Hj.Bobby mahu jadi imam tarawih malam ini. Wak Sopian muncul di tepi gua siap geleng kepala.

Jemaah surau mula jadi risau.

4.8.11

Kampung Pecah : Tarawih II



"Ah, kau diam ni kenapa? Ada kah tiada?"  Soal ustaz Samizul sekali lagi.

"Errrr.." Gua cuba buka mulut. Belum sempat gua buka mulut.

preengggg!!!! Ustaz Samizul pecut motor meninggalkan gua sendiri. Rasanya ustaz Samizul dah dapat tangkap apa yang ada dalam gua punya hati. Gua geleng kepala dua tiga kali sebelum mula melangkah semula menuju ke surau.

"Takkan solat tarawih pun boleh lupa. Jenis sudah terhantuk baru terngadah punya ustaz." Gua bicara sendiri.

Setibanya gua di perkarangan surau, kelihatan beberapa pemuda kampung sedang duduk bertenggek di tangga surau berborak hal keduniaan. Ariez Hazaril dan Zahiddin lah tekongnya. Di dalam surau pula, suara Hj.Bobby, ketua kampung Pecah sedang bergema-gema menipu jemaah yang lain.

"Astaghfirullah" gua beristighfar banyak kali.

Tapi satu hal yang membuat gua rasa bangga pada kampung ini, bila saja ramadhan menjelma, surau pun akan jadi meriah. Surau jadi hidup tiap malam. Dari malam mula tarawih, sampailah malam takbir, surau kampung Pecah pasti akan berisi. Mungkin pasal tarikan ada makan-makan lepas solat tarawih. Tapi itu semua tak perlulah nak dikisah. Siapa kita mahu menilai niat manusia? Yang penting, surau ini ada jemaah dan meriah tiap malam ramadhan. Itu sudah cukup baik.
 
Gua terus menapak ke batang paip tepi surau untuk mengambil air wudhu. Di tempat berwuduk ada Wak Sopian tengah berdiri hisap rokok daun.

"Pandai juga kau datang tarawih, ya?" perli Wak Sopian sama gua. Gua cuma mampu menjawab dengan senyuman yang tipis. Bukan sebab bongkak, tapi gurauan sedemikian kalau dijawab, bakal membawa kepada persengketaan dan sikap kurang ajar pada orang tua.

Gua buka kopiah dan lipat-lipat masuk dalam kocek baju melayu. Pili paip gua pusing. Air mengalir perlahan. Wak Sopian pun turut memusing pili paip di sebelah lepas menjentik puntung rokok ke perkarangan surau.

Gua naikkan lengan baju, membongkok dan mula membasuh tangan sebagai tertib mula proses berwuduk. Wak Sopian pun mula membasuh tangan. Gua berkumur-kumur tiga kali, Wak Sopian pun berkumur-kumur tiga kali. Gua masukkan air ke hidung lima kali, Wak Sopian pun masukkan air ke hidung lima kali. Gua basuh muka empat kali, Wak Sopian pun basuh muka empat kali.

Gua berhenti seketika dan berdiri tegak menadah tangan berdoa tengok langit. Wak Sopian pun buat benda yang sama. Gua toleh ke kiri tengok Wak Sopian, Wak Sopian tetap mendongak langit mulut terkumat-kamit.

Gua kerut dahi, hati rasa simpati.

3.8.11

Kampung Pecah : Tarawih

Hari yang ditunggu sudah pun menjelma. Sungguh, gua rasa amat teruja sekali bila mendengar pengumuman tarikh mula berpuasa dalam tv kedai makcik miera edora sebentar tadi. Gua pantas memecut balik rumah mandi dan mengenakan baju melayu warna ungu dan kain sarung cap gajah duduk untuk pergi ke surau bersolat tarawih secara jemaah. Solat jemaah di surau ni lebih afdhol dari solat sendiri di rumah. 27 kali lipat pahalanya. Kena lagi bertarawih di bulan puasa, entah berapa kali lipat lagi pahala yang gua akan dapat. Dengan semangat yang berkobar dan penuh dengan keimanan, gua turun dari rumah dan mula berjalan kaki dengan langkahan yang cepat. Takut terlepas pula bertarawih di malam pertama ramadhan.

Di pertengahan perjalanan, kedengaran teriakan motor dari arah depan. Gua kenal betul dengan bunyi teriakan motor itu. Itu motor ustaz Samizul. Guru agama merangkap imam tetap Kg.Pecah. "Eh, mahu ke mana pulak ustaz Samizul ni? Tak dapat berita kah esok mula puasa? Malam ni patutnya dah tarawih." Gua bersoal jawab dengan malaikat di bahu kiri.

Gua matikan langkah. Berdiri tegak di tepi jalan dan angkat tangan kanan. Lampu tinggi motor ustaz Samizul memanah mata gua. Ustaz Samizul memberhentikan motor krissnya tepat di tepi gua berdiri.

Dalam kesuraman gelap permulaan malam Ramadhan, ustaz Samizul memaculkan pertanyaan, "Kau ada buku panduan solat tarawih kah di rumah?". Gua diam tak terkata.

Bersambung...

26.4.11

Kampung Pecah : Kemajuan

Masa itu punya lumrah. Maju ke hadapan. Tak sesekali akan mundur. Begitulah juga dengan kehidupan. Perlu maju ke hadapan. Bukan undur ke belakang. Dengan mengikut lumrah peredaran masa yang sentiasa maju ke depan, maka taraf kehidupan di sesebuah tempat pun mestilah bergerak ke arah kemajuan. Ibarat ombak yang sedang bergerak di lautan menuju destinasinya di pantai, begitulah juga dengan kemajuan yang bergerak menuju destinasinya di kampung Pecah. Mahu tidak mahu, gua menerima kemajuan kampung Pecah ini dengan tangan yang terbuka dan bersifat mesra.

Ternyata kampung Pecah ini sudah maju. Sudah nampak perubahannya ketika ini. Sudah ada beza. Jika dulu gua terpaksa berjalan kaki mahu setengah batu ke belakang rumah Hajah Lina  untuk meminjam perigi buat mandi, sekarang ni dah berubah. Air paip dah masuk atas usaha Hj.Bobby, ketua kampung yang turun naik pejabat air selama ini walau pun mahu main kena bising dengan Wak Sopian tiap kali mesyuarat. Tak juga gua bersusah payah berebut dengan angsa menimba air perigi belakang rumah Hajah Lina tu tiap kali terasa mahu mandi masa ni.

Rumah gua dah ada satu jenis barang yang dinamakan kepala paip yang gua lokasikan di belakang rumah. Gua cuma pusing, air mencurah-curah keluar gua tadah dengan besen. Nyaman sungguh rasanya mandi pakai air paip ni. Kepala paip belakang rumah gua tu disambungkan dengan satu barang yang dinamakan batang paip pvc. Dan batang paip pvc itu gua sambungkan dengan satu hos getah yang bersilih ganti dengan batang buluh dan panjangnya mahu setengah batu juga sampai ke rumah Hajah Lina. Ini semua gara-gara tercicirnya borang permohonan sambungan meter air ke rumah gua, itu kata ketua kampung tempoh hari. Betul atau tidak, gua malas mahu bising. Oleh sebab itu, air paip di rumah gua ni operasinya berkala mengikut jadual yang ditetapkan oleh Hajah Lina iaitu sekali saja dalam sehari selama 30 minit pada waktu petang. Air yang mencurah selama 30 minit itulah gua gunakan dengan sebaik-baiknya untuk basuh badan, basuh pakaian, basuh pinggan mangkuk, dan basuh beras. Pada mulanya dulu, Hajah Lina cuma bagi gua pakai air selama 10 minit saja. Gila apa gua boleh buat dengan 10 minit itu? Mandi pun macam tak mandi. Pakaian gua tak sempat nak bilas sebab bagi laluan pada beras untuk dibasuh dulu. Pinggan mangkuk sentiasa ada kesan minyak. Ditambah dengan perangai air paip yang selalu tersekat-sekat bila hos getah dipijak dengan kerbau peliharaan Hajah Lina sendiri, maka gua pun berunding secara aman dengan Hajah Lina agar dinaikkan sedikit masa operasi air paip itu ke 30 minit lamanya. Hajah Lina setuju selepas gua bersetuju makan hati punya setuju untuk membayar bil bulanan kepadanya sebanyak RM 60 dan membeli minyak wangi import yang dia sedang jual sekarang. Gua iyakan saja untuk membeli.

Selain dari masuknya air paip ke kampung Pecah ini, jalan raya pun sudah mula menampakkan kemajuan. Jika dulu orang kampung terpaksa bermandi debu pasir jalanan bila musim kemarau dan bermandi lumpur  tolak kereta yang sangkut bila tengkujuh melanda, kini itu sudah berubah. Jalan raya sudah hampir separuh di turap dengan tar jalan . Gembira betul orang kampung Pecah ni bila tengok jentera-jentera buat jalan mula masuk tempoh hari. Terutama Ariez Hazaril dan Zahidin. Bayak besi boleh dijual kata mereka. Rantai traktor contohnya. Hj.Bobby pun gembira tak terkata. Siap buat majlis kenduri Hj. Bobby menyambut ketibaan jentera-jentera buat jalan kampung Pecah. Gua rasa Hj.Bobby saja satu-satunya ketua kampung dalam Malaysia ni buat kenduri kesyukuran menyambut ketibaan jentera-jentera buat jalan. Lepas kenduri, menari poco-poco. Ustaz Samizul geleng kepala saja waktu tu ajak gua balik rumah. Gua menolak dengan baik. Mana mungkin gua lepaskan peluang melihat bunga-bunga mawar merah Kg.Pecah berlenggang menari poco-poco. Terutama sekali si Sabridah mawar berduri itu. Kaki poco-poco katanya dia. Maka baliklah ustaz Samizul dengan motor kapcainya meninggalkan majlis menari poco-poco. Tapi tidak lama, ustaz Samizul muncul kembali di majlis tersengih-sengih tak pakai kopiah. Gua pula yang geleng kepala tengok ustaz Samizul hari tu.

Semenjak adanya jentera-jentera buat jalan di kampung ini juga, gua dengar ramai penduduk kampung yang dah mula bercerita pasal mahu beli kereta proton macam doktor Hanis punya kereta. Beberapa hari lepas ketika gua pergi pekan gua terserempak dengan adik ketua kampung, si Zurina. Siap pakai gincu merah. Bedak dimuka, masyaallah dah macam opera cina. Masuk ke dalam kedai jual kereta terpakai. Dukun Vizard Piremon pun dengar-dengar ada pasang niat mahu pakai kereta kancil dan dah berura-ura mahu jual burung kasawarinya selepas usaha toyol-toyol peliharaanya mencari rezeki tak kemana dek takut dengan ustaz Samizul. Sedih burung kasawarinya. Jenis habis madu sepah dibuang punya dukun. Malah cik Nieja pun sudah mula terherot-herot mulut bercerita dengan orang sekitar bahawa gua ni mula membuat onar memalsukan dokumen untuk menipu bank buat pinjaman beli kereta. Apa punya mengarut cik Nieja itu.

Ada banyak lagi kemajuan kampung Pecah ini kalau mahu diceritakan selain daripada masuknya air paip dan pembinaan jalan berturap. Seperti talian telefon, talian internet dan talian persaudaraan di antara penduduk kampung. Rumah ketua kampung sendiri pun gua lihat dah semakin maju sekarang tak macam dulu. Malah ketika ini gua dengar ketua kampung ada buat pertandingan mencipta logo. Hadiahnya kereta. Ada juga hajat dihati gua mahu mencipta logo, tapi gua batalkan saja niat bila gua sedar dan berpijak di bumi nyata yang gua ni tiada bakat lain selain dari memasak nasi dan bercerita dengan kawan. Itu pun kalau gua ada kawan. Kalau tiada, maka tiadalah juga bakat bercerita gua itu.

Kemajuan kampung Pecah ni sebenarnya menarik ramai orang untuk tinggal di sini. Ramainya sampai satu ribu lebih ketika ini. Terdiri dari pelbagai jenis lapisan punya orang. Ada tadi gua menyapa seorang selepas dia menyapa gua. Seorang pemain badminton dari weston katanya. Berani sungguh dia. Tidakkah dia tahu gua ni dulu pernah berlatih pukulan servis pancung dari Haji Misbun? Tidak kurang juga para bunga yang baru tiba dari macam-macam punya negara seperti Damia Ayesha dari negara Parsi, Pink Diva seorang wanita menjual tudung import dari Jordan, EchaRierie gadis semasa dari Argentina, dan ramai lagi penduduk kampung lain yang baru gua nampak di kampung Pecah ini.

Bila dah sampai beribu, ramailah yang gua tak kenal. Ingin sekali gua menyapa ke semua penduduk-penduduk kampung yang baru muncul itu, tapi malu sedikit rasa di hati. Di tambah dengan kesibukan gua pergi menebas belakang rumah cik Catherine untuk mencari duit lebih buat bayar bil air dan membaiki rumah gua yang usang ini. Kasihan.

*******

Kampung Pecah
Kampung Pecah : mesyuarat
Kampung Pecah: Misi menyelamat Zahidin
Kampung Pecah: Di suatu pagi gua peri pekan

20.2.11

Kampung Pecah : Di suatu pagi gua pergi pekan

Kokokan ayam-ayam jantan kedengaran bersahut-sahutan mahu menunjukkan kejantanan masing-masing di saat fajar di ufuk timur mula menyinsing. Kabus pagi yang dingin singgah membelai ke wajah gua seumpama belaian seorang anak dara sunti. Embun-embun suci pun mula membasahi pipi sampai tersentuh di dalam gua punya hati. Tersentuh kerana gua pergi pekan pagi ini dengan berjalan kaki.

Jarak perjalanan dari kampung Pecah ni ke pekan taklah jauh sampai memakan masa sepurnama lamanya. Kalau mengikut pengalaman gua dalam kerja berjalan kaki ke pekan ni, ia cumalah mengambil masa satu jam setengah saja. Kalau berjalan kaki begitu punya lama biasanya tak juga terasa sekiranya ada kawan berjalan sama. Sebab boleh berbual. Itu kalau ada kawan untuk berbual. Gua ni mana ada kawan di Kg. Pecah ni. Harap ustaz Samizul tu jadi kawan gua, tak usah lah. Gua mahu pinjam motor dia semalam untuk ke pekan pagi ni pun dia tak bagi. Motor dia rosak katanya dan dia berkata ketika dia sedang berada di atas motor itu siap-siap mahu balik rumah dari surau. Apa punya ustaz kedekut sedemikian rupa?. Gua sudah mula timbul rasa ragu-ragu terhadap gelaran ustaz dan imam pada ustaz Samizul itu. Macam tiada tauliah punya ustaz. Tapi apakan daya. Cuma dia saja yang layak dalam kg.Pecah.  Mahu harapkan Hj.Bobby? Janganlah. Bulan lepas tiket nombor toto melayang jatuh atas sejadah dari dalam kocek bajunya sewaktu dia ruku' di rakaat pertama solat Jumaat bertiga dengan gua dan ustaz Samizul. Hj.Bobby pergi jumaat pun ketika itu atas sebab memujuk gua untuk memberikan nombor telefon Ana Raffali. Gua mana mahu bagi. Hj.Bobby tu dah ada dua bini masih tak puas-puas lagi shahwatnya. Patutnya dia mencontohi wak Sopian yang setia orangnya. Setia pada diri sendiri. Tak kahwin-kahwin sampai usia lanjut macam tu.

Tak teringinkah wak Sopian merasa untuk bermadu asmara di malam pertama? Tak mahukah dia merasa untuk hidup berumah tangga? Tak rasa sedihkah dia jika dia pergi dari dunia ini tanpa meninggalkan satu pun cahaya mata?

"Bukan wak tak ingin semua itu. Wak ingin juga sebenarnya. Tapi....", kata-kata wak sopian terhenti di situ. Bibit-bibit air mata mula terbit dari kelopak matanya yang tampak garis-garis kedut di bawah kelopak matanya itu. Tak tertahan. Air matanya mengalir menyentuh pipi di suatu petang dekat nak senja dua hari yang lepas ketika gua dijemput ke rumahnya untuk berborak dan menikmati sedikit juadah kuih keria dan karipap inti kari ubi kentang berserta air coca-cola. Jarang-jarang sekali gua melihat juadah minum petang yang menyelerakan dan mewah sedemikian rupa di rumah wak Sopian.

Terdetik juga pertanyaan di hati gua dari mana wak Sopian dapat duit membeli juadah tersebut. Wak Sopian ni mana ada duit. Sama macam gua. Tapi gua lenyapkan pertanyaan itu dalam hati saja. Tak elok sekiranya gua bertanya pertanyaan itu setelah gua dijemput dengan baik. Apatah lagi dikala rumah gua tiada suatu barang pun yang boleh dimakan pada hari tersebut kecuali sebatang tebu yang sudah kering.

"Tapi kenapa wak Sopian?" gua mula timbul rasa ingin tahu cerita selanjutnya yang sengaja digantung oleh  wak Sopian agar nampak menyentuh sedikit perasaan dan keterujaan gua. Kuih keria gua suapkan ke mulut dan gua kunyah perlahan-lahan. Wak Sopian menyeluk kocek seluarnya lalu mengeluarkan sekotak rokok jenama Mild Seven. Mata gua terpana. Gila apa wak Sopian hisap rokok mahal? Biasa dia hisap kirai saja. Itu pun kirai daun pisang kering. Gua percepatkan kunyahan kuih keria di dalam mulut gua supaya dapat merasa juga rokok Mild Seven itu. Wak Sopian menyalakan sebatang rokok Mild Seven dan meletak kotak rokok itu di hadapan gua yang sedang duduk bersila mengadap wak Sopian.

"Wak dulu waktu muda macam kamu, pernah bersama dengan seseorang gadis kampung ini. Tapi biasalah. Adat orang kampung kita. Sentiasa cemburu. Apatah lagi cinta hati wak ketika itu perempuan paling cantik dalam kampung ini." jawab wak Sopian sambil menghisap rokok yang diselit di jari kirinya. Gua tanpa meminta izin mencapai kotak rokok berwarna biru di hadapan gua seraya menyambung borak bertanya. "Apa yang terjadi sebenarnya wak Sopian? Perempuan tu kena jampi? Perempuan tu kahwin lain? Siapa perempuan itu?".

Wak Sopian menuang air coca cola ke dalam gelas plastiknya perlahan-lahan agar tak tumpah buih-buih gas air coca cola itu lalu menjawab segala pertanyaan gua. "Wak dulu hidup sebatang kara dan miskin. Sekarang pun masih miskin. Perempuan itu sebenarnya anak ketua kampung ketika itu Lebai Sasa Al-Syarif. Keturunan Arab Morocco. Hidungnya mancung bak paruh burung kakak tua. Bibirnya merah bak delima. Pipinya gebu tak terkata. Tubuhnya solid macam Kareena Kapoor. Nama perempuan itu Sabridah si mawar berduri.", bicara wak Sopian berhenti seketika untuk meneguk air coca-cola. Gua sudah mula menghembus-hembus asap rokok Mild Seven ke udara.

"Waktu tu seingat wak ramai sungguh pemuda kampung Pecah ni cuba menyunting mawar berduri itu dari halaman rumah Lebai Sasa. Antara ramai-ramai tu Lebai Sasa sebenarnya lebih suka pada pemuda yang ada kerjaya sabagai askar wataniah. Maklumlah waktu tu kan era komunis bintang tiga. Tambah lagi susur galur keturunan lebai Sasa ni sememangnya berdarah pahlawan sejak zaman kerajaan Majapahit lagi. Maka oleh yang sedemikian ramailah pemuda-pemuda kampung ni ketika itu berpusu-pusu pergi temuduga di kem tentera wataniah yang ada berhampiran dengan hutan belintang ketika itu." cerita wak Sopian semakin sedap dan khusyu gua dengar sampai tak sedar rokok di jari gua sudah sampai ke garisan filter. Gua toleh ke belakang mengadap halaman rumah wak Sopian lalu menjentik puntungan rokok Mild Seven yang masih berbara. Rumput-rumput semalu yang tumbuh meliar tak terjaga di halaman rumah Wak Sopian menguncupkan diri bila terkena puntungan rokok yang gua jentik itu. Kelihatan juga seekor anak ular sawa melarikan diri terpinga-pinga sambil mencarut dek terkejut dengan tempias bara api rokok yang singgah menyapa di badannya.

"Jadi wak Sopian pun turut sama sekalilah pergi temuduga askar waktu tu?", gua bertanya lagi untuk mengikuti kisah lanjut nostlagia cinta wak Sopian sambil tangan gua mencapai sebiji kuih karipap.

Wak Sopian membetulkan silanya dan menyambung kisah."Ya, wak pun tak ketinggalan untuk pergi temuduga askar wataniah waktu tu setelah wak melihat Sabridah si mawar berduri seakan-akan putus asa memujuk ayahnya untuk menerima wak sebagai menantu. Tapi malang bila hasrat di hati untuk wak jadi askar wataniah punah setelah hj. Bobby menabur fitnah di kem tentera yang wak ni kononnya tali barut komunis bintang tiga. Ikutkan hati wak ketika itu mahu saja wak bagi tendangan tanpa bayang ke arah hj.Bobby. Nasib baik saja ketika itu ada seorang askar berpangkat sarjan nama Jamal Abdillah yang memanggil hj.Bobby masuk dalam pejabat untuk uji air kencing. Jadi wak pun balik kampung semula dengan perasaan hampa tak terkata bila permohonan wak untuk masuk askar di tolak sebab fitnah hj.Bobby itu. Penemu duga askar tu kata sama wak yang mereka tak mahu mengambil risiko mengambil wak bekerja dengan askar. Wak balik kampung saja terus menapak ke rumah ketua kampung dan cuba menjelaskan perkara itu pada lebai Sasa. Tapi biasalah, orang miskin sebatang kara macam wak ni lebai Sasa mana mahu pandang. Lebai Sasa tetap dengan keputusannya mahukan menantu seorang askar wataniah. Wak terus kecewa dan bailk rumah tidur dengan hati yang lara.", cerita panjang wak Sopian di hadapan gua yang tengah sedap menyuap kuih karipap yang terakhir dihadapan kami berdua.

"Jadi Sabridah si mawar berduri tu kahwin dengan siapa wak Sopian? Takkan dengan hj.Bobby pula." Gua cuba mencari penamat cerita wak Sopian setelah melihatkan pinggan yang penuh dengan kuih keria dan karipap sebentar tadi dah kosong dan barisan kelawar pun sudah mula bertenggek di pagar usang beranda rumah wak Sopian menandakan hari sudah mahu gelap. Ditambah lagi dengan buku lali gua sudah mula terasa bengkak kerana duduk bersila di atas papan lantai tak berlapik beranda rumah wak Sopian. Bukan beranda rumah saja sebenarnya yang tak berlapik, lantai dalam rumah wak Sopian pun tiada karpet. Jangankan karpet, tikar getah yang boleh di beli secara hutang dengan peniaga pakistan pun wak Sopian tak mampu untuk beli.

"Sabridah tak kahwin dengan siapa-siapa. Sebab tak siapa-siapa pun yang berjaya dan selamat jadi askar wataniah masa tu. Kem tentera dekat hutan belintang tu kena serang dengan komunis seminggu kemudian. Semua terkorban terkena molotov koktel minyak tanah. Cuma hj.Bobby dan Jamal Abdillah saja yang sempat melarikan diri. Panjang umur hj.Bobby itu. Ada juga dia bawa Jamal Abdillah tidur di rumahnya dua malam." Wak Sopian berkata sambil mulut sudah mula menguap sebagai tanda mahu menghalau gua dari situ.

"Eh, kalau hj.Bobby terselamat, kenapa dia tak dikahwinkan dengan Sabridah tu saja? Apa jadi dengan Sabridah?" gua bertanya lagi bila cerita Wak Sopian seakan-akan wujud satu misteri. Tangan gua panjangkan mencapai kotak rokok Mild Seven sekali lagi.

"Hj.Bobby tu sebenarnya diterima masuk kerja askar. Tapi bukanlah askar yang pegang senjata seperti yang hj.Bobby cerita dengan bangga pada orang-orang kampung. Dia jadi tukang masak saja di kem tentera waktu tu.  Pasal tu dia pun tak layak kahwin dengan Sabridah si mawar berduri. Oleh kerana tiada siapa yang layak, maka Lebai Sasa pun menghantar Sabridah ke Kaherah belajar ilmu perubatan. Setahun kemudian Lebai Sasa kena lucut jawatan selepas di katakan menyokong usul ganyang Malaysia oleh negara jiran kita. Itu orang kampung yang katalah, wak tak tahu juga cerita sebenarnya. Maka lebai Sasa pun berpindah ke Aceh dan mula berniaga menjual kamera. Itu pun orang yang cerita. Sejak kehilangan Sabridah tu, wak rasa kecewa dan malas untuk bercinta lagi dan malas sudah mahu bercerita lagi sebab hari dah gelap, engko tak tahu mahu balik rumah sendirikah?", Wak Sopian berkata dan bangun berdiri perlahan-lahan meluruskan urat-urat belikat tubuh uzurnya. Gua pun bangun berdiri bila terasa Wak Sopian serius mahu gua balik rumah. Sambil tu gua capai lagi kotak rokok Mild Seven di lantai mahu mengambil sebatang dua sebagai bekalan dalam perjalanan balik rumah nanti. Jarang gua dapat merasa rokok Mild Seven ni.

"Engko ambillah rokok tu. Wak ada simpan stok lagi 2 kotak dalam rumah. Siang tadi wak menang main kuda di pekan.", kata wak Sopian seraya melangkah masuk ke dalam rumahnya meninggalkan gua sendiri pandai-pandailah membawa diri di beranda rumahnya. Patut wak Sopian tampak mewah hari ini. Menang mesin kuda rupanya. Gua menggeleng kepala sendiri-sendiri bila mengenangkan kuih karipap dan keria serta air coca cola yang telah berpadu di dalam tubuh gua. Gua merenung tajam kotak rokok Mild Seven itu. Malaikat dan syaitan mula bergaduh. Gua masukkan kotak rokok itu ke dalam kocek dengan penuh rasa bersalah tipisnya iman dan melangkah menuruni tangga rumah wak Sopian dengan berhati-hati. Empat ekor kelawar yang bertenggek di pagar beranda rumah wak Sopian serentak menggelengkan kepala masing-masing melihat gua melangkah pergi balik ke rumah di senja itu.

Sedar tak sedar gua pun sudah sampai ke pekan. Perjalanan selama satu jam setengah dari kampung Pecah ke pekan pagi ini langsung tak terasa jauhnya bila gua berbual dengan hati yang banyaknya habis bercerita pasal wak Sopian. Gua terus melangkah kaki ke sebuah gerai makan untuk membasahi tekak dengan segelas teh susu di tepi jalan berhadapan dengan sebuah kedai yang terpampang papan tanda 'Pusat Internet Dariku Zulkifly' milik seorang guru di SK.Kg Pecah. Gua ke pekan pagi ni cuma mahu pergi pusat internet itu untuk membaca blog Pecah Kata. Gua dengar blog itu menang peraduan menulis cerpen anjuran kampung Wasaber bulan januari lalu. Sakit hati juga gua mendengarnya. Tapi tak mengapalah. Lagi pun penulis blog itu mengucapkan jutaan terima kasih pada penganjur dan pengundi yang mengundi beliau. Itu pun kalau ada yang mengundilah. Kalau tiada, kasihan sungguh penulis itu. Gua pun tidak faham apa punya cerita blog itu sampai boleh menang dapat nombor satu. Musykil gua.

Sedang gua menarik hirupan air teh di gerai itu, mata gua terarah ke sebuah motor EX5 yang sedang berhenti di tepi gerai. Penunggang motorsikal itu berjalan masuk gerai tanpa membuka helmet di kepalanya. Seorang perempuan. Gua tersengih manja lalu dilamun cinta. Balik kampung naik motorlah gua hari ni.

15.1.11

Kampung Pecah : Misi Menyelamat Zahidin

Pancaran terik panas matahari menyimbah separuh muka Zahidin yang sedang terbaring mengiring ke sebelah kiri di bawah pokok akasia. Walau pun panas terik mentari itu sebenarnya boleh membuatkan telur ayam kampung masak sampai terkopek kulit jika terjemur setengah jam lamanya, namun Zahidin tetap takkan bangun dari lena jika bukan kerana seekor tupai terbang yang tergelincir jatuh ke kepala Zahidin dari atas pokok akasia itu.

Dalam keadaan masih berbaring pada posisi yang sama tak bergerak, mata Zahidin memandang kabur pada tupai terbang tadi yang terus berlari terhenjut-henjut ke dalam semak lalang paras lutut bila sedar bahawa Zahidin adalah seorang manusia dan bukannya akar banir pokok akasia.

Zahidin bangun setelah pandangannya menjadi jelas dan duduk menyandar ke batang pokok akasia sambil melihat sekeliling cuba mengecam di mana dia berada. Perkara terakhir yang ada dalam kotak ingatannya adalah suara tengking Hj.Bobby dari atas pentas balairaya dan wajah Ariez Hazaril yang pucat lesi ketakutan sambil dia sendiri membaca jampi mentera ilmu ghaib seribu malaikat. Kini dia berada entah di mana duduk bersandar di batang pokok akasia dan di kelilingi oleh berpuluh mungkin beratus dan mungkin juga beribu lagi pokok akasia ada di situ.

"Mustahil ini adalah syurga."  Ujar Zahidin dari hati kecilnya dengan kurang bijaksana.

Tak semena-mena muncul satu lembaga di hadapan Zahidin.

"Kah Kah Kah!!"

Ketawa lembaga itu melihat Zahidin.

*********************

"Sudah lapan hari Zahidin itu ghaib. Entah makan kah dia, entah mandi kah dia, entah tidur berbantal kah dia."

Luah sedih makcik Miera Edora ibu Zahidin pada gua di kedai runcitnya senja kelmarin ketika gua membeli setin ikan sardin dan separuh bungkus asam jawa.

"Sabarlah makcik, orang kampung pun tengah usaha mencari dia sekarang. Tu ustaz Samizul pun tiap malam solat hajat sampai pagi tak henti-henti dalam surau minta doa supaya Zahidin dijumpai orang kampung dengan selamat."

Kata gua menyedapkan hati makcik Miera Edora selepas menurunkan cap jari ke buku hutang kedai makcik Miera kemarin.

Sambil duduk di tangga depan rumah, gua berfikir panjang mencari jawapan ke mana Zahidin menghilang selepas ghaib tiba-tiba dari balairaya seminggu lebih lepas. Orang kampung yang dikepalai ketua kampung sendiri ketika ini tak henti-henti menjalankan operasi mencari dan menyelamat budak Zahidin tu di dalam hutan Belintang belakang Kg.Pecah siang dan malam sampai lupa tempayan beras di rumah sudah kering tak berisi.

Gua pun ada turut serta operasi mencari dan menyelamat budak Zahidin tu empat hari yang lepas. Tapi cuma mencari di sekeliling kampung sampai pekan sahajalah yang gua ikut. Kalau nama mahu masuk ke dalam hutan Belintang belakang kampung tu, gua awal-awal undur diri. Bukan gua sahaja, pemuda-pemuda kampung yang ada masuk namanya dalam senarai pemuda UMNO dan persatuan belia kompang kampung pun pun turut undur diri.

Hutan Belintang tu bukan sebarangan orang boleh masuk. Kalau tak cukup ilmu di dada, tak tebal pendinding diri, tak tahu arah kiblat dan tak mahir mengenal tapak kaki rusa, janganlah mahu mencari nahas masuk ke dalam hutan Belintang itu. Kali terakhir gua jejak kaki ke dalam hutan tu, pada dua tahun lepas bersama Mikhenderson mencari pokok gaharu. Pokok gaharunya entah di mana, sebulan Mikhenderson terlantar di rumah kaki bengkak macam gajah selepas terpijak duri semalu panjang sejengkal dek melarikan diri dikejar babi hutan taring panjang empat inci yang mengejar dengan dua kaki saja sambil memegang tombak perak. Gua waktu tu pun sebenarnya lari juga tapi tak lah sampai terpijak duri pokok semalu, sebab gua pakai kasut. Mikhenderson masuk hutan cuma berkaki ayam sahaja. Bukankah kurang bijaksana namanya tu berkaki ayam masuk hutan tak pakai kasut. Ingat mahu kaya sahaja Mikhenderson waktu tu sampai lupa soal keselamatan kaki sendiri.

Asyik gua membayangkan pengalaman gua dan Mikhenderson masuk hutan Belintang tu dulu, kelibat Vizard Piremon muncul kelihatan masuk ke halaman rumah gua dengan mengayuh basikal tua membonceng Ariez Hazaril.

"Apa hajat kalian bertandang tak dijemput ke rumah gua ni?"

Sambut gua di tangga rumah ketika dukun Vizard menongkat basikalnya dan Ariez berlari ke pokok mangga yang buahnya baru mahu menjadi sebesar buku lima budak umur satu tahun tepi rumah gua untuk kencing. Kurang ajar punya perangai kencing tak bertempat.

"Zahidin ada di hutan pokok akasia belakang rumah Hajah Lina kena sorok jin."

Sahut dukun Vizard pada gua sambil matanya liar melihat sekeliling rumah gua. Gua terdiam dan tergamam kehairanan mendengar kata Vizard Piremon itu. Tidak jauh rupanya Zahidin menghilang. Tapi kena sorok jin? Apa mengarut dukun Vizard ini.

" Kalau betul bagai dikata, mengapa dukun Vizard tidak pergi sahaja ke hutan akasia belakang rumah hajah itu dan menyelamatkan Zahidin? Mengapa perlu lagi bertandang ke sini mengkhabarkan perkara itu pada gua? Bukankah Zahidin itu hilang dengan ilmu ghaib seribu malaikat yang dukun ajar sendiri padanya?"

Soal gua pada dukun Vizard dengan penuh persoalan tanda tanya dan bercorak perli sedikit.

"Saya sudah pergi tadi dengan Ariez dan sudah bertemu dengan jin yang menyorok Zahidin itu. Tapi..."

Percakapan dukun Vizard terhenti menggantung ayat sambil mata tajam penuh kerisauan melihat gua yang sedang duduk tak berbaju di tangga rumah. Keadaan menjadi sunyi dan tegang dek renungan risau dukun Vizard yang belum menyambung kata.

"Zan!!, mana engkau letak galah buat jolok buah mangga ni?"

Pekik Ariez dari bawah pokok mangga memecah ketegangan suasana. Apa punya perangailah Ariez ni mangga masih kelat di lidah begitu pun mahu dimakan.

*********************

"Adakah kamu yang bernama Sahidzan itu?"

Soal jin bertubuh sasa berwarna hijau tak bertanduk pada gua. Dukun Vizard dan Ariez berada hampir 15 kaki berdiri di belakang gua.

"Ya. Saya lah Sahidzan itu. Sekarang saya ada di sini, lepaskanlah Zahidin tunggu apa lagi?."

Jawab gua dengan nada berani seorang pendekar.

" Kah! Kah! Kah!!. Bagus. Akhirnya saya bertemu muka dengan kamu. Saya mendengar dari rakan-rakan seperjuangan saya kamu seorang yang bijaksana."

Terkebil-kebil mata gua mendengar kata jin tersebut. Tak sangka nama gua agak terkenal di kalangan jin-jin di kampung Pecah ini.

"Saya boleh membebaskan Zahidin sekiranya kamu boleh menjawab dengan betul satu soalan dari saya. KAH! KAH! KAH!!." Jin itu menyambung kata dan menyambung ketawa.

"Saya akan menjawab soalan kamu sekiranya Zahidin dilepaskan terlebih dahulu."

Gua menjawab sambil menuding jari telujuk ke arah muka jin itu dengan berani.

"KAH! KAH! KAH!!. Bijak, memang kamu seorang yang bijak. Kalau saya melepaskan Zahidin itu sekarang dan kamu tidak dapat menjawab soalan saya dengan tepat, bagaimana? KAH KAH KAH!!".

Tanya jin itu pada gua lagi sambil ketawa bongkak tak henti dari tadi. Geram sungguh gua mendegar ketawa sedemikian rupa bunyinya.

"Kalau gua tak dapat jawab soalan lu itu, biarlah gua menjadi ganti pada Zahidin. Gua akan berkhidmat untuk lu sampai mati."

Jawab gua dengan yakin dengan berdiri sedikit senget dan kepala pun sedikit senget ke kiri.

"Kah! Kah! Kah!!. Bagus. Baiklah, saya setuju dengan kamu. Kah kah kah!!"

Jin setuju sambil ketawa berdekah-dekah dan seraya dengan itu kepulan asap muncul berwarna putih dari salah satu pokok akasia berhampiran jin itu berdiri. Sedikit demi sedikit kepulan asap itu hilang di tiup angin hutan perlahan dan Zahidin muncul kelihatan tak bermaya duduk menyandar di pokok akasia. Gua memaling ke belakang melihat dukun Vizard dan Ariez. Tanpa gua berkata, mereka berdua faham dan pergi mendapatkan Zahidin yang pucat lesi badan terketar-ketar tak menjamah walau sesuap nasi lebih seminggu lamanya.

"Baiklah, apa lu punya soalan mahu bagi gua jawab?"

Gua bertanya dengan mendabik dada pada jin hijau bertubuh sasa.  Jin menyeluk poket seluarnya lalu mengeluarkan sekeping kertas berwarna putih berjalur keemasan di tepi kertas.

"Kah Kah Kah!! Kalau benar kamu ini bijak, silalah jawab soalan ini."

Jin berkata sambil menghulurkan kertas tadi pada gua. Gua mengambil kertas itu dengan cara menyentap tak berbudi bahasa. Gua merenung kertas soalan jin itu dengan dahi mula berpeluh menitik jatuh ke kertas soalan.

"Apa punya mengarut soalan jin begini."

Kata hati kecil dan suci gua mula tak tentu arah. Bukan saja tak tentu arah, tapi turut panas membara.

"Kah Kah Kah!!. Adakah kamu boleh menjawab soalan itu? Kah Kah Kah!!. Oh, kamu perlukan pen atau pensil untuk menjawab soalan itu. Terlupa pula saya mahu memberi sekali dengan pen pada kamu. Atau kamu cuma guna otak kamu sahaja menjawab? Kah Kah Kah!!. Bijak, kamu memang bijak."

Jin mengejek kebijaksanaan gua sambil menyeluk poketnya mahu mengeluarkan pen untuk gua. Gua dah bengang dan kepala panas berasap melihat soalan ini ditambah dengan ketawa mengejek jin tersebut.

"Gua tak perlukan pen atau otak untuk menjawab soalan sebegini wahai jin hijau."

Gua berkata sambil mata masih lagi melihat soalan di atas kertas putih berjalur keemasan itu.

"Kah Kah Kah!!. Bijak, memang kamu bijak. Kalau tidak pakai pen, tidak juga pakai otak, kamu pakai apa jawab soalan itu? Kah Kah Kah!! Jangan cakap pakai mulut pula. Kah Kah Kah!!"

Zaaaaapppp!!!

Tapak kaki gua tepat ke dagu jin hijau berbadan sasa itu menyebabkan dia melayang lima kaki ke udara lalu terhempas ke tanah menggelupur kesakitan lantas hilang dari pandangan mata.

"Gua jawab pakai kaki!!. Kah kah kah!!" Gua ketawa bangga.

Dukun Vizard Piremon dan Ariez Hazaril yang sedang memapah Zahidin tidak jauh di belakang gua takjub dan keluh lidah tak terkata.

*****************

"Apa soalan jin tadi sampai engkau menapak kaki ke dagu jin sedemikian rupa?"

Tegur dukun Vizard ketika kami berjalan mahu menghantar Zahidin ke rumah ibunya makcik Miera. Gua hulur kertas soalan jin itu pada dukun.

" Selesaikan pengamiran ini : [ x² kos(x)  dx  =  ?  "

"Gila punya soalan!!"  Bentak mulut dukun Vizard sambil mengoyakkan kertas soalan jin itu.

11.1.11

Kampung Pecah Buat Mesyuarat

BOTM


Gua tercelik mata dari tidur yang lena ditengah hari dek bahang panas matahari yang tak dapat ditahan oleh atap rumah gua. Mata melihat ke arah jam dinding di lantai yang cuma disandar dibiarkan tak bersangkut ke dinding rumah. Walau kabur sedikit cermin jam itu, tapi jarum penunjuk masanya masih tegar untuk berputar. Jam dua petang lebih sedikit dua belas minit.

"Semekom..semekom...uuuhaaaii...semekom." Suara perempuan kedengaran dari luar rumah.

Siapa pula yang bertandang ke rumah gua di tengah hari buta begini. Memberi salam macam tak memberi salam nampak gayanya. Gua bangun perlahan dan melangkah ke tepi tingkap sebelah pintu. Dari birai-birai tabir tingkap gua cuba melihat siapa gerangan manusia yang berdiri di beranda rumah. Tiada siapa yang kelihatan di beranda itu selain ayam yang sedang mengeram telurnya berhampiran rak kasut gua. Pelik. Gua jengketkan kaki gua dan panjangkan leher sedikit untuk cuba melihat lagi. Tiada siapa juga yang kelihatan.

Tokk! tokk tokk!! Semekomm!! oii Zan!! Semekom!! Oiiii!! 

Ketukan pintu dan salam lembut tadi telah bertukar menjadi kurang ajar pula kali ini. Gua capai penyapu lidi sebesar lengan yang ada di sebelah pintu. Seperti mencari nahas manusia itu memberi salam kurang ajar sedemikian rupa. Gua genggam tombol pintu dengan geram dan menarik tombol pintu itu pun dengan geram. Tapi tombol saja yang tertarik, pintunya masih juga tertutup. Berlubang terus pintu rumah gua. Hati gua tambah panas. Dari lubang bekas tombol pintu itu gua melihat dengan membongkokkan badan. Gua nampak mata yang berkedip-kedip juga sedang melihat gua menerusi lubang bekas tombol pintu yang tercabut tadi dari luar. Mata bertentang mata.

"Wei Zan, aku lah ni. Bukalah pintu." Pemilik mata itu bersuara dari luar.

Gua membaca jampi si dukun Vizard Piremon untuk membuka pintu. Pintu pun terbuka dengan perlahan-lahan.

"Lu rupanya. Patut gua tak nampak dari tingkap. Apa pasal lu memekak tak beradat di tengah hari buta begini?"

Gua berkata pada seorang perempuan bertubuh kecil dan pendek yang bernama Keciq.

"Memekak apa? Aku bagi salam tak pun kau jawab. Nah surat jemputan mesyuarat."

Keciq menjawab gua dengan cara macam tak pernah kena ajar adat bercakap dengan orang dewasa sambil menghulur sekeping sampul surat putih pada gua. Tak padan dengan kecil, kurang ajar pula sama gua. Mentang-mentang dia anak ketua kampung. Gua ambil surat itu pakai kaki.

"Bapak pesan wajib datang."

Keciq memandai-mandai menyampaikan pesan dan terus melompat dari beranda ke halaman rumah menuju ke basikal empat rodanya. Satu tayar di depan, tiga tayar di belakang. Pesanan Keciq tadi tu yang cakap wajib datang, gua yakin hanya dibuat-buatnya sendiri. Macam saja gua tidak tahu perangainya yang suka mereka-reka cerita.

Sembilan bulan lepas, satu kampung datang ke rumah Hj.Bobby. Gua dan Ustaz Samizul waktu tu datang dengan menjinjing keranda naik motor dari surau. Mahu tiga empat kali juga kami jatuh ke tepi semak sebab cuba mengimbangi keranda mayat di atas motor. Hajah Lina Ramsah yang belum hajah waktu tu pula datang membawa dua batang kayu jati untuk dijadikan nisan. Orang kampung lain siap membawa buku yassin dan tasbih. Cik Shalley dan Cik Nieja seperti biasa bawa mulut sahaja. Semua datang semata-mata mahu menghulurkan rasa simpati kepada keluarga Hj.Bobby atas kematian mengejut Hj.Bobby. Bila semua sampai depan rumah Hj.Bobby, semua bertempiaran lari lintang pukang bila Hj.Bobby muncul di muka pintu rumahnya dengan rambut kembang dek tidur yang panjang. Ustaz Samizul pun lari sampai lupa yang dia ada bawa motor. Apa jenis punya ustaz ikut lari dengan orang kampung. Itu semua sebab si Keciq yang menyampaikan berita pada Cik Nieja dan Cik Shalley mengatakan bapa dia sudah mati. Bila suatu berita disampaikan pada kedua gadis itu, maka seperti biasa satu kampung lah akan tahu.

Sambil duduk mencangkung di muka pintu rumah, gua buka sampul surat berwarna putih itu tadi dan mengeluarkan sekeping surat yang mana "letter head" surat itu ditempel dengan gambar Hj.Bobby. Gila betul ketua kampung gua ni.

Saudara/saudari dijemput untuk hadir ke mesyuarat kemajuan Kampung Pecah
bersama wakil rakyat Dato Mohd Farid Majid, besok hari jam 10 pagi. 
Bertempat di balai raya Kampung Pecah. Sekian.

Yang benar,
Hj.Bobby (Ketua Kampung)  
 

Gua mengenggam surat sampai jadi bulat-bulat surat itu selesai membaca. Kemajuan kampung konon. Lapan tahun jadi ketua kampung, tiada satu pun kemajuan yang boleh dibanggakan gua tengok. Rumah dia saja yang semakin besar setiap tahun. Siap boleh kahwin dua lagi. Tak cukup dengan makcik Glay , kahwin pula dengan makcik Finnie secara diam-diam.

Gua membaling kertas surat yang telah padu bulatnya itu ke kepala ayam yang sedang leka mengeram telur di tepi rak kasut gua. Terbang ayam itu ke halaman rumah dengan perasaan terkejut. Gua bingkas bangun mengambil sebiji telur ayam itu tadi untuk dibuat lauk. Ayam yang sedang termundar mandir hilang akal di halaman rumah menjeling ke arah gua. Marah agaknya.

************************************

Keesokan hari seperti yang dirancangkan, penduduk-penduduk kampung yang sudah akil baligh dan tahu makna mesyuarat dan kemajuan kampung hadir di balai raya. Termasuklah pemilik gerai mee wantan di simpan tiga kampung, Wan Tan Ho yang pastinya ingin menyuarakan rasa tidak puas hati minyak masak naik harga.

Hajah Lina Ramsah pun dengar-dengar ada benda penting mahu disuarakan pada wakil rakyat berkenaan lesen perniagaan menjual pakaian bundlenya yang dibatalkan secara tiba-tiba oleh majlis daerah atas sebab menjual kasut seludup. Gua syak thebeybeh yang buat laporan pada majlis daerah yang Hajah Lina Ramsah jual kasut seludup dari negara jiran. Pasal tu mungkin batang hidung thebeybeh pun tidak kelihatan dalam balai raya hari ini. Gua ingat mahu bagitahu perkara itu pada Hajah Lina Ramsah. Manalah tahu Hajah Lina bagi gua pegang satu cawangan perniagaan bundlenya bila isu lesen perniagaannya selesai nanti. Tak juga gua dipandang serong oleh orang kampung sebab tiada kerja tetap. Tapi bila gua fikir balik, tak elok pula kalau gua melagakan orang dan menjadi batu api. Masuk neraka kata Ustaz Samizul.

Selain dari itu, isu solat jumaat yang selalu tak cukup korum yang gua bincangkan bersama Ustaz Samizul semalam di surau bakal diketengahkan oleh Ustaz Samizul pada mesyuarat kali ini. Jumaat lepas, gua dan Ustaz Samizul saja yang solat jumaat. Gua jadi bilal, ma'mum dan jurudengar pada khutbah Ustaz Samizul yang menjadi khatib langsung jadi imam. Tajuk khutbah Ustaz Samizul, Puasa bulan Ramadhan. Mengarut betul. Bulan ramadhan pun enam bulan lagi, tapi dah baca khutbah pasal puasa Ramadhan. Macam tak kena pula gua rasa solat jumaat dua orang sahaja. Entah mazhab mana Ustaz Samizul ikut. Dia kata sah, jadi gua ikut saja. Siapalah gua ini untuk membantah, apatah lagi berkaitan dengan bab agama-agama.

Cik Shalley dan Cik Nieja pun tak ketinggalan turut sama mesyuarat kali ini. Tiada bawa apa-apa isu tapi sibuk juga mahu hadir. Gua masih ada rasa tidak puas hati dengan kedua gadis itu pasal kes kerbau Hajah Lina Ramsah tempoh hari. Cik Hikmah dan Cik Catherine pun datang sama walau mereka berdua gua tengok jenis tiada masalah punya manusia. Cuma pada tatatertib pakaian mereka sahaja yang sebenarnya bermasalah hari ini. Kedua-dua memakai pakaian untuk pergi menebas hutan. Tak baca surat jemputan kah mereka berdua itu? Tim-tim anak ketua kampung dengan bini pertamanya yang dipanggil makcik Glay oleh orang kampung itu sedang mentertawakan Cik Hikmah dan Cik Catherine. Siap memanggil adik tirinya si Keciq untuk ketawa mengejek bersama-sama. Ketawa punya ketawa, pangg!! kena lempang dengan Hj.Bobby. Diam terus kedua budak itu.

Dalam suasana hingar bingar di dalam balai raya yang semua sibuk mahu bercakap antara satu sama lain, gua keluar sekejap untuk menghisap rokok. Gua mahu bercakap dengan siapa pun gua tak tahu. Sombong betul orang kampung gua ni dengan gua. Mentang-mentang rumah gua tiada siling plywood. Yang ditunggu Dato Mohd Farid pun belum datang. Jadi mesyuarat belum boleh dimulakan. Kalau setakat mengadu domba pada Hj. Bobby, memang takkan ke mana adu domba itu.

Gua pun sebenarnya ada isu yang mahu diberitahu pada Dato Farid. Gua mahu tanya mana pergi subsidi tangki dan atap rumah untuk orang miskin dan tak berkemampuan yang masih belum sampai ke tangan penerima seperti Wak Sopian sejak dua tahun lepas. Wak Sopian ni seorang duda tua tiada anak yang hidup susah. Pernah sekali gua lalu belakang rumahnya yang macam bukan rumah itu, gua terlihat Wak Sopian makan tengah hari gigit kuaci saja. Kasihan sungguh gua rasa. Mendapat nikmat menonton tv cerekarama Ahmad Durrah sambil berbaring pun tak usah lah cerita kalau tiap malam rumahnya gelap tak bercahaya.

Sedang gua berfikir dengan serius dan melayan hembusan rokok kretek yang gua beli batang-batang dengan cara masuk buku hutang di kedai runcit yang hidup segan mati tak mahu punya kedai runcit milik makcik Miera tadi, awan putih di atas langit kelihatan berubah warna menjadi hitam kelabu. Angin sepoi sepoi bahasa bertukar manjadi sedikit kencang. Gua mendongak ke langit. Dari arah timur barat atas langit kelihatan sesuatu benda yang semakin menghampiri. Pada mulanya yang hanyalah setitik titik hitam di atas langit, menjadi semakin jelas kelihatan bila sudah menghampiri. Dengan perlahan-lahan seekor burung kasawari yang ditunggangi dukun Vizard Piremon siap sikat rambut belah tepi, berbaju batik warna coklat dan berseluar slack kelabu mendaratkan diri depan balai raya.Takjub sungguh gua tengok dukun itu. Dua orang pemuda juga sedang membonceng dibelakang dukun tersebut. Ariez Hazaril dan Zahiddin . Selepas mengikat leher burung kasawarinya di tiang bendera depan balai raya, Vizard Piremon melangkah serius menuju pintu masuk balai raya.

"Dah mula kah belum?"

Vizard Piremon bertanya pada gua melalui kata hatinya saja. Tapi boleh gua dengar.

"Belum. Dato Farid belum sampai."

Gua balas jawab menerusi kata hati juga. Vizard Piremon angguk kepala tanda faham dan terus masuk dalam balai raya. Zahiddin dan Ariez Hazaril yang mengikut dari belakang menjeling sakit hati ke arah gua tanpa berani buat apa-apa. Gua cuma tersengih mengejek. Dah jadi pengikut dukun Vizard Piremon rupanya mereka berdua itu.

Masuk sahaja Vizard Piremon ke dalam, langit menjadi cerah semula. Awan hitam kembali menjadi putih. Angin kembali menjadi tenang. Entah apa reaksi Ustaz Samizul bila berada sebumbung dengan Vizard Piremon. Gua intai melihat ke dalam, Ustaz Samizul berkumat kamit mulutnya memegang tasbih melihat Vizard Piremon yang sedang menghulurkan gelas menunggu tuangan kopi dari makcik Finnie, isteri kedua Hj.Bobby. Jika diperhatikan, agak liar sedikit gua tengok mata Vizard Piremon melihat makcik Finnie yang tertunduk di depannya menuang kopi. Gua geleng kepala.

Di atas pentas Hj.Bobby sedang rancak menunjuk sana sini memberi arahan pada Mikhedryanson untuk memasang mikrofon di tempat berucap atas pentas. Kelihatan gaya Mikhedryanson tu seperti sudah hilang arah memasang mikrofon bila mengikut arahan membuta tuli ketua kampung. Walaupun Mikhedryanson tu seorang juruteknik elektrik yang ada sijil dari MARA dan ada sedikit persamaan namanya dengan mikrofon, kalau sudah Hj.Bobby yang masuk campur memang kerja yang mudah bakal menjadi rumit dan sulit.

 Brrooommm!! Brrrooomm!!...Sreeeettt!!!

Sebuah kereta proton saga lama berhenti dengan cara brek mati tayar belakang terangkat di jalan raya depan balai raya. Dr.Hanis punya kereta. Ada siap pasang spot rim baru nampaknya kereta Dr.Hanis itu. Spot rim baru maknanya perniagaan bengkel kereta Dr.Hanis semakin maju di pekan sana. Gua dengar orang kampung bercerita ketika gua lepak warung Wan Tan Ho dua minggu lepas, dia dapat tender kerajaan membaiki kenderaan angkat jenazah dan kereta ambulans hospital selama dua tahun. Cik Nieja dan Cik Shalley yang ada di warung waktu tu pun mulalah menabur fitnah cakap Dr.Hanis ada hubungan sulit dengan pengarah hospital di pekan. Gila punya orang.

Dalam kereta Dr.Hanis ada seorang penumpang perempuan ikut sama. Kedua-dua mereka keluar dari kereta dan berjalan menuju ke arah gua yang sedang berdiri depan pintu balai raya. Semakin hampir mereka berdua mendekati gua, semakin terserlah keayuan wajah perempuan yang dibawa Dr.Hanis dan semakin berdebar pula gua rasa. Tak pernah gua nampak pula perempuan yang bersama dengan Dr.Hanis ni samada di pekan atau di Kampung Pecah ini. Mungkin keluarga jauh Dr.Hanis barangkali gua cuba mengagak.

"Lu tengok-tengok apa pasal? Gua punya spanar nombor 13 hari tu bila mahu kasi balik?."

Dr. Hanis menyentap tanpa salam lamunan dan renungan gua pada perempuan yang ikut dengan Dr. Hanis. Perempuan cantik itu tersenyum manis melihat gelagat gua yang agak terkejut sedikit dengan pertanyaan Dr.Hanis.

"Eh, ada di rumah. Lepas mesyuarat nanti gua kasi balik."

Gua jawab seraya menjentik puntungan rokok yang masih berbara di jari gua ke arah kepala seekor ayam jantan yang sedang cuba mendekati dua ekor ayam betina di situ. Macam lain sedikit perangai ayam jantan itu. Dr.Hanis menjengah-jengah ke dalam balai raya sementara perempuan cantik itu melihat gua. Malu pula gua rasa bila dilihat sedemikian rupa. Cara berdiri gua pun semakin tak menjadi. Senget ke kiri, senget ke kanan. Kejap tangan masuk poket seluar, kejap cekak pinggang. Akhirnya gua peluk tubuh.

"Hj.Bobby dah datang?"

Dr.Hanis menyelamatkan keadaan gua yang terasa berdiri semakin tak menjadi gayanya disebabkan renungan mata perempuan cantik itu.

"Ada dah di dalam. Tapi Dato Farid belum datang."

Ujar gua pada Dr.Hanis sambil mata mencuri jeling pada perempuan yang satu lagi.

"Dato tak jadi datang. Dia hantar wakil saja. Ini dia punya P.A jadi wakil."

Sahut Dr.Hanis. Berita yang bakal memnbuatkan si Zurina adik ketua kampung kecewa hari ini. Sia-sia saja lipstik merah dan bulu mata palsu si Zurina pakai. Setakat balai raya kampung saja pun mahu juga memakai bulu mata palsu.

Ketika P.A Dato Farid itu melangkah ke barisan hadapan sambil diiring oleh Dr.Hanis, semua mata terpaku melihat perempuan itu. Keadaan yang bising menjadi tak bising. Cuma bisikan-bisikan mengumpat sahaja yang boleh didengari. Gua tengok Ariz Hazaril dan Zahiddin dari jauh, bergerak halkum mereka telan air liur. Hj.Bobby tak usah lah cerita. Ustaz Samizul pun siap membuka kopiah di kepala sambil membetulkan rambut. Dukun Vizard Piremon seperti biasa liar matanya. Mulut pun berkumat kamit pasang jampi permanis barangkali. Pendek kata, P.A Dato Farid memukau pandangan lelaki-lelaki dalam balai raya ketika ini.

Gua mengambil tempat duduk kosong tepi Wan Tan Ho yang sedang duduk berpeluk tubuh dan nampak gayanya seperti membayangkan benda bukan-bukan bila melihat P.A Dato Farid di hadapan. Tepi gua satu lagi, Cik Hikmah yang mula tak tentu arah bila gua duduk di sebelahnya. Mulalah ejas tudung dan berdehem macam tak berdehem. Belakang gua, Delilah Mat Kassim pok pek pok pek tak henti bercakap pada cik Nieja dan Cik Shalley pasal pesta tanglung. Melopong mulut kedua gadis itu dengar cerita pesta tanglung Cik Delillah. Depan gua, Zahidin dan Ariez Hazaril. Gua tendang sedikit kerusi mereka berdua. Tak berani pula toleh belakang. Atau turut sama membayangkan benda bukan-bukan macam Wan Tan Ho di sebelah gua.

****************************************

Mesyuarat kemajuan kampung Pecah berakhir seperti biasa. Tiada kata putus walau selama dua jam bermesyuarat. Isu minyak masak Wan Tan Ho gantung tak berjawab oleh P.A Dato Farid. Kena rujuk kementerian yang bertanggungjawab kata P.A Dato Farid. Wan Tan Ho angkat kaki balik warung dengan menendang pintu balai raya sampai terbelah.

Cerita lesen perniagaan kena batal Hajah Lina Ramsah pun hanyut dengan cerita pesta tanglung yang mahu dibuat oleh Delilah Mat Kassim, jiran sebelah rumah Hajah Lina Ramsah. Tengok air muka Hajah Lina macam ada kelihatan makan hati sedikit pada jirannya itu. Gua pun sedikit bingung dengan pesta tanglung yang mahu dianjurkan oleh Delilah Mat Kassim di kampung Pecah ini. Cik Nieja dan Cik Shalley pula menyokong penuh usul pesta tanglung itu dengan membuta tuli.

Isu solat Jumaat tak cukup korum yang diketengahkan oleh Ustaz Samizul berakhir dengan Ustaz Samizul membuat temujanji berdarah di simpang tiga dekat warung Wan Tan Ho dengan dukun Vizard Piremon. Ada juga Ustaz Samizul ajak gua turut sama untuk berdepan dengan dukun di simpang kampung itu tadi. Tapi gua tolak. Gila apa gua mahu cari pasal dengan seorang dukun yang menunggang burung Kasawari siap pandai terbang.

Gua punya isu untuk membangkitkan masalah subsidi tangki dan atap rumah penduduk kampung yang miskin dan tak berkemampuan dua tahun lepas yang masih belum diterima oleh penduduk kampung hanya sekadar di pinggiran sahaja. Bila dengar pasal isu subsidi itu, Haji.Bobby terus tukar topik pasal pungutan derma untuk anjuran bola sepak sembilan sebelah tertutup UMNO cawangan Kampung Pecah dan cerita perang Kesultanan Melayu Melaka lawan Portugis. Wak Sopian yang datang lambat duduk terpinggir di sudut penjuru balai raya, geleng kepala saja menahan panas di hati dengan Haji Bobby.

Isu-isu penting yang lain seperti masalah dadah, samseng jalanan, pecah tempat duit pondok telefon, kehilangan buah sawit, paip pecah, atap pondok bas yang berlubang, kanak-kanak sekolah kena ugut ketika pergi sekolah, anak-anak gadis tidak selamat ketika berjalan malam, sampailah masalah tandas sekolah rendah Kampung Pecah yang tersumbat, semua penduduk kampung sebulat suara menuding jari ke arah Zahiddin dan Ariz Hazaril. Masalah-masalah negatif sedemikian rupa tak perlulah bersusah payah untuk diselesaikan kalau sudah ada kambing hitam untuk dipersalahkan. Maka Hj. Bobby mengarahkan orang kampung untuk mengikat mereka berdua sekali lagi di tiang bendera depan balai raya. Zahiddin tiba-tiba hilang ghaib dari pandangan orang kampung selepas membaca sedikit mentera. Ariez Hazaril pun membaca mentera, tapi sempat kena lempang dengan Ustaz Samizul. Tinggallah Ariez Hazaril seorang yang kena ikat di tiang bendera. Burung Kasawari Vizard Piremon yang ada diikat di situ pada awalnya tadi, ketawa berdekah dekah hentak kaki tak henti melihat Ariez Hazaril.

*****************************

Gua sedang berbaring di atas tilam sambil melihat kad nama yang di berikan oleh P.A Dato Farid siang tadi selepas selesai mesyuarat di balai raya. Pemberian kad nama itu membuatkan orang kampung terutamanya Hj.Bobby bakal tak lena tidur malam ini.

Gua tersengih sendiri-sendiri.

"Tok Tokk Tokk!! Semekom."

Pintu rumah gua yang tidak bertombol di ketuk seorang lelaki. Gua perhatikan jam yang bersandar di dinding rumah sambil mengerutkan dahi. Jam sepuluh lebih sedikit lapan minit.

"Waalaikumsalam."

Sahut gua bingkas bangun dan menuju ke pintu. Gua alihkan tong gas yang dijadikan penahan pintu rumah gua di waktu malam dan membuka pintu rumah gua dengan jari kelingking sahaja.

"Apa nombor Ana Raffali tadi?"

Hj. Bobby berpeluh-peluh dahinya sanggup berjalan kaki dimalam hari seorang diri..

**************************
Kalau belum kenyang membaca, sila klik untuk cerita awal.

Kampung Pecah
Kampung Pecah Di Landa Musibah

7.1.11

Kampung Pecah dilanda musibah

Gua baru selesai solat Isya bersama imam Ustaz Samizul di surau Kampung Pecah. Penduduk kampung ni mahu 600 orang yang tinggal, tapi yang pergi surau cuma kami berdua. Setakat cukup syarat untuk berjemaah.

"Ana sedih melihat kampung ini yang tak ramai datang sembahyang jemaah di surau."

Kata ustaz Samizul di kaki tangga surau.

"Macam tu lah nampaknya ustaz kampung kita ni. Orangnya ramai. Tapi kita dua saja yang datang jemaah."

Gua menjawab luah rasa kesal Ustaz Samizul lepas gua toleh kiri kanan tiada orang. Jadi gua ingat Ustaz Samizul bercakap sama gua lah sebab tiada lagi orang lain di situ selain gua dan dia. Kalau bukan gua dengan siapa lagi dia bercakap? Takkan dengan malaikat pula. Memang gua lempang ustaz ni sampai merang kepalanya kalau dia kata dia bukan bercakap dengan gua.

"Mungkin pasal tu lah kampung kita sekarang ni macam-macam bala menimpa, tak gitu ustaz?"

Gua cuba menjentik sedikit kemahiran berhujah Ustaz Samizul yang tertunduk-tunduk mencari selipar jepunnya di kaki tangga surau.

"Segala bencana yang berlaku pada manusia ada sebab musababnya. Kadang-kadang bencana itu datang dari tangan kita sendiri. Tapi kita saja yang tidak sedar." Hujah ringkas Ustaz Samizul.

"Ah, kalau hujah macam tu gua sendiri pun tahu." ujar gua dalam hati.

"Baiklah, ana gerak dululah. Anta naik apa tadi datang surau?"

Ustaz Samizul bertanya pada gua ketika dia sudah berada di atas motor kapcainya. Ada can juga gua tumpang ustaz ni naik motor balik rumah nampak gayanya.

"Gua jalan kaki saja tadi ustaz. Mau pakai motor pun gua tak mampu beli."

Jawab gua sambil berdiri di tepi motor Ustaz dan mengangkat sedikit kain sarung gua siap sedia mau naik bonceng belakang motor.

"Oh, baguslah macam tu. Banyak pahala kalau jalan kaki. Ana gerak dulu lah. Esok subuh jangan tak datang surau pula. Tiada orang nak azan. Assalammualaikum!"

Preengg..prennngggg..... prennnnggggg!!!!

"Waalaikumsalam."

Gua jawab dengan menyampah. Ikut hati mahu saja gua baling ustaz ni dengan batu kerikil dari belakang. Terpaksa juga gua jalan kaki sendiri-sendiri balik rumah.

Dalam perjalanan gua memerhati sekeliling. Kejap tengok kiri. Kejap tengok kanan. Tiga langkah kaki melangkah gua tengok belakang. Mana tahu ada sesuatu yang mencurigakan. Ketika ini bukan jin atau jembalang yang gua curiga. Tapi manusia. Ya, manusia yang memecahkan suasana aman di Kampung Pecah ini sejak dua menjak kebelakangan ini.


Suasana di Kampung Pecah ketika ini sudah tak aman seperti dulu. Ada saja kejadian curi dan pecah rumah berlaku. Malam semalam heboh satu kampung bila kerbau Hajah Lina Ramsah hilang tiga ekor. Gila. Kalau ayam gua tak hairan. Ini kerbau sekali tiga ekor lesap.

Apa lagi, Hajah Lina Ramsah keliling satu Kampung Pecah mencarut-carut mencari kerbau dari awal pagi buta sampai ke petang hari ini tak jumpa-jumpa. Nama saja Hajah, tapi mencarut. Sampai reban ayam belakang rumah gua yang hanya boleh muat enam ekor ayam pun di selongkar untuk cari kerbau tiga ekor itu. Tak puas hati selongkar reban ayam gua, masuk pula dalam rumah gua sampai dapur mencari kerbau. Tak buka selipar pula tu. Geram sungguh gua. Walau pun gua tiada kerja tetap, tak lah juga gua sampai hati merembat kerbau Hajah Lina Ramsah tu. Kalau gua mahu rembat pun, macam mana gua mau angkat ketiga-tiga ekor kerbau itu. Gua mana ada lori lima tan untuk muat.

Hajah Lina cakap sama gua dia dapat tahu dari si Nieja dan Shalley Salina yang mereka nampak gua menyorok kerbau dalam reban ayam dan ada menyimpan tanduk kerbau untuk dijadikan perhiasan dinding. Gua kalau jumpa dua makhluk asing itu, gua lempang cukup-cukup. Tak habis 24 jam mengumpat saja kerja di gerai Wan Tan Ho, memfitnah pula sama gua.

Dua minggu lepas pun ada kes pecah rumah. Rumah ketua kampung, Hj. Bobby jadi mangsa. Haji Bobby bangun pagi, tv 64 inci melekat di dinding yang baru di beli hilang dari dinding rumah. Bukan tv saja, dengan dinding-dinding rumah itu hilang. Habis berlubang dinding rumah Hj.Bobby. Jatuh standard ketua kampung rumah berlubang. Padanlah dengan muka. Hari tu bukan main bongkak dengan orang kampung angkat tv dari kedai Ukiran Janaan Minda Elektromitoskopik di pekan sana. Sekarang Hj.Bobby sibuk jumpa wakil rakyat Dato Mohd Farid Majid minta subsidi papan buat dinding rumah. Hj. Bobby ini pun satu, setakat lubang rumah macam tu pun mahu minta subsidi dari Dato Farid. Mentang-mentanglah Dato Farid ada hati dengan si Zurina adik ketua kampung, maka mulalah Hj.Bobby ambil kesempatan. Main politik kotor nampak gaya Hj. Bobby itu.

Entah apa mahu jadi dengan kampung ini. Tak cukup dengan itu segala pakaian yang di sidai tak kering di ampaian luar rumah di malam hari penduduk kampung pun bersih kena sapu. Kalau dulu jiran gua selang lapan buah rumah, si Catherine berpipi gebu itu 24 jam ampaian jemurannya sentiasa full house dengan pakaian tak di angkat masuk dalam rumah. Malas punya manusia. Siap bagi upah sama gua untuk buat atap ampaian jemurannya di belakang rumah. Atap bukan alang-alang, guna atap spandik lagi. Bangun pagi, lesap segala pakaian. Dari pakaian luar sampai pakaian dalam tiada di ampaian jemurannya. Ada juga dia ajak gua pergi buat laporan polis di pekan sana. Gila apa gua mau temankan dia buat laporan kehilangan pakaian dalam dengan dia di balai polis. Gua pura-pura angkat parang mau pergi menebas waktu tu.

Akhirnya si Hikmah juga yang menjadi mangsa membonceng si Catherine pergi balai naik motor honda ex-5. Gua dengar mereka kena saman di pekan bila ada road block. Motor si Hikmah tiada road tax dan si Catherine tak pakai helmet. Kasihan juga gua sama mereka. Tapi tak mengapa, itu sebenarnya pengajaran hidup yang patut mereka dapat sebagai wanita.

Sedang gua berjalan kaki sambil menikmati rasa udara malam dan dalam fikiran ligat berfikir tentang masalah Kampung Pecah ini, sedar tak sedar gua dah sampai di kaki tangga rumah gua. Gua perhatikan lagi keadaan sekeliling rumah gua mana tahu ada  manusia-manusia yang sengaja mencari nahas dengan gua. Nampaknya tiada. Nasib baik. Gua pun melangkah naik ke rumah sambil melepaskan selipar dari kaki. Terjatuh juga sebelah selipar gua ke bawah kolong rumah. Gua biarkan saja sebelah selipar yang jatuh tadi tanpa mengambilnya semula. Kerja mengambil dan mengutip sebelah selipar di bawah kolong rumah tak elok di lakukan di waktu malam pesan Ustaz Samizul tempoh hari. Macam mengarut dan tahyul juga gua rasa pesanan ustaz itu. Sebabnya dia tak bagitahu pula. Ustaz yang suka berahsia ni kadang-kandang tak boleh pakai. Cakap sajalah malas mau turun semula ke bawah kolong bila dah naik atas rumah kan senang.

Depan pintu gua buka pintu rumah yang berkunci dengan jampi mulut sahaja tanpa guna sebarang alat yang dinamakan kunci. Jampi ni gua belajar dari Vizard Piremon. Seorang dukun yang mengamalkan ilmu hitam yang tinggal di hujung Kampung Pecah. Dukun ni tak berapa ngam dengan Ustaz Samizul. Faham-faham sajalah. Dukun dan imam memang kadang-kadang tak sehaluan.

Gua masuk rumah. Selangkah kaki gua memijak lantai dalam rumah, secara tiba-tiba sahaja baju gua di rentap dari dalam oleh seseorang. Gua terbaring di dalam rumah dek rentapan yang mengejut itu. Hampir saja terlucut kain sarung gua. Pintu rumah dihempas kuat sampai bergegar rumah gua. Sambil berbaring gua dapat lihat dua lelaki berpakaian gelap dan bertutup muka macam ninja. Seorang menarik gua bangun dan menolak gua ke arah dinding rumah dengan kuat. Bergeagr lagi rumah gua. Seorang menahan gua di dinding dengan cara mencekik leher gua dan seorang menahan bahu gua. Waktu ni kain sarung gua dah betul-betul mahu terlucut. Nasib baik sempat gua pegang. Mati gua kali ni.

"Jangan bising!!. Kalau tidak nahas lu gua tikam."

Ugut lelaki yang menahan bahu gua ke dinding sambil mengacukan senjatanya ke muka gua. Sebijik ketip kuku besaiz dua inci. Gua tersengih mengejek. Walau ketip kuku itu ada pisaunya, gua tetap tersengih juga.

**********************************

Keesokan pagi kedua-dua lelaki itu sedang terikat di pokok kapok depan rumah Hj.Bobby sambil dikelilingi oleh orang kampung.

"Kamu Zahiddin dan Ariez Hazaril memang tak pernah mahu berubah!! Apa mahu jadi dengan kamu berdua ni?!!"

Tengking Hj. Bobby. Gua sedang berdiri tegak sebelah Hj. Bobby dan sibuk mengetip kuku yang sudah lama terbiar panjang.