15.1.11

Kampung Pecah : Misi Menyelamat Zahidin

Pancaran terik panas matahari menyimbah separuh muka Zahidin yang sedang terbaring mengiring ke sebelah kiri di bawah pokok akasia. Walau pun panas terik mentari itu sebenarnya boleh membuatkan telur ayam kampung masak sampai terkopek kulit jika terjemur setengah jam lamanya, namun Zahidin tetap takkan bangun dari lena jika bukan kerana seekor tupai terbang yang tergelincir jatuh ke kepala Zahidin dari atas pokok akasia itu.

Dalam keadaan masih berbaring pada posisi yang sama tak bergerak, mata Zahidin memandang kabur pada tupai terbang tadi yang terus berlari terhenjut-henjut ke dalam semak lalang paras lutut bila sedar bahawa Zahidin adalah seorang manusia dan bukannya akar banir pokok akasia.

Zahidin bangun setelah pandangannya menjadi jelas dan duduk menyandar ke batang pokok akasia sambil melihat sekeliling cuba mengecam di mana dia berada. Perkara terakhir yang ada dalam kotak ingatannya adalah suara tengking Hj.Bobby dari atas pentas balairaya dan wajah Ariez Hazaril yang pucat lesi ketakutan sambil dia sendiri membaca jampi mentera ilmu ghaib seribu malaikat. Kini dia berada entah di mana duduk bersandar di batang pokok akasia dan di kelilingi oleh berpuluh mungkin beratus dan mungkin juga beribu lagi pokok akasia ada di situ.

"Mustahil ini adalah syurga."  Ujar Zahidin dari hati kecilnya dengan kurang bijaksana.

Tak semena-mena muncul satu lembaga di hadapan Zahidin.

"Kah Kah Kah!!"

Ketawa lembaga itu melihat Zahidin.

*********************

"Sudah lapan hari Zahidin itu ghaib. Entah makan kah dia, entah mandi kah dia, entah tidur berbantal kah dia."

Luah sedih makcik Miera Edora ibu Zahidin pada gua di kedai runcitnya senja kelmarin ketika gua membeli setin ikan sardin dan separuh bungkus asam jawa.

"Sabarlah makcik, orang kampung pun tengah usaha mencari dia sekarang. Tu ustaz Samizul pun tiap malam solat hajat sampai pagi tak henti-henti dalam surau minta doa supaya Zahidin dijumpai orang kampung dengan selamat."

Kata gua menyedapkan hati makcik Miera Edora selepas menurunkan cap jari ke buku hutang kedai makcik Miera kemarin.

Sambil duduk di tangga depan rumah, gua berfikir panjang mencari jawapan ke mana Zahidin menghilang selepas ghaib tiba-tiba dari balairaya seminggu lebih lepas. Orang kampung yang dikepalai ketua kampung sendiri ketika ini tak henti-henti menjalankan operasi mencari dan menyelamat budak Zahidin tu di dalam hutan Belintang belakang Kg.Pecah siang dan malam sampai lupa tempayan beras di rumah sudah kering tak berisi.

Gua pun ada turut serta operasi mencari dan menyelamat budak Zahidin tu empat hari yang lepas. Tapi cuma mencari di sekeliling kampung sampai pekan sahajalah yang gua ikut. Kalau nama mahu masuk ke dalam hutan Belintang belakang kampung tu, gua awal-awal undur diri. Bukan gua sahaja, pemuda-pemuda kampung yang ada masuk namanya dalam senarai pemuda UMNO dan persatuan belia kompang kampung pun pun turut undur diri.

Hutan Belintang tu bukan sebarangan orang boleh masuk. Kalau tak cukup ilmu di dada, tak tebal pendinding diri, tak tahu arah kiblat dan tak mahir mengenal tapak kaki rusa, janganlah mahu mencari nahas masuk ke dalam hutan Belintang itu. Kali terakhir gua jejak kaki ke dalam hutan tu, pada dua tahun lepas bersama Mikhenderson mencari pokok gaharu. Pokok gaharunya entah di mana, sebulan Mikhenderson terlantar di rumah kaki bengkak macam gajah selepas terpijak duri semalu panjang sejengkal dek melarikan diri dikejar babi hutan taring panjang empat inci yang mengejar dengan dua kaki saja sambil memegang tombak perak. Gua waktu tu pun sebenarnya lari juga tapi tak lah sampai terpijak duri pokok semalu, sebab gua pakai kasut. Mikhenderson masuk hutan cuma berkaki ayam sahaja. Bukankah kurang bijaksana namanya tu berkaki ayam masuk hutan tak pakai kasut. Ingat mahu kaya sahaja Mikhenderson waktu tu sampai lupa soal keselamatan kaki sendiri.

Asyik gua membayangkan pengalaman gua dan Mikhenderson masuk hutan Belintang tu dulu, kelibat Vizard Piremon muncul kelihatan masuk ke halaman rumah gua dengan mengayuh basikal tua membonceng Ariez Hazaril.

"Apa hajat kalian bertandang tak dijemput ke rumah gua ni?"

Sambut gua di tangga rumah ketika dukun Vizard menongkat basikalnya dan Ariez berlari ke pokok mangga yang buahnya baru mahu menjadi sebesar buku lima budak umur satu tahun tepi rumah gua untuk kencing. Kurang ajar punya perangai kencing tak bertempat.

"Zahidin ada di hutan pokok akasia belakang rumah Hajah Lina kena sorok jin."

Sahut dukun Vizard pada gua sambil matanya liar melihat sekeliling rumah gua. Gua terdiam dan tergamam kehairanan mendengar kata Vizard Piremon itu. Tidak jauh rupanya Zahidin menghilang. Tapi kena sorok jin? Apa mengarut dukun Vizard ini.

" Kalau betul bagai dikata, mengapa dukun Vizard tidak pergi sahaja ke hutan akasia belakang rumah hajah itu dan menyelamatkan Zahidin? Mengapa perlu lagi bertandang ke sini mengkhabarkan perkara itu pada gua? Bukankah Zahidin itu hilang dengan ilmu ghaib seribu malaikat yang dukun ajar sendiri padanya?"

Soal gua pada dukun Vizard dengan penuh persoalan tanda tanya dan bercorak perli sedikit.

"Saya sudah pergi tadi dengan Ariez dan sudah bertemu dengan jin yang menyorok Zahidin itu. Tapi..."

Percakapan dukun Vizard terhenti menggantung ayat sambil mata tajam penuh kerisauan melihat gua yang sedang duduk tak berbaju di tangga rumah. Keadaan menjadi sunyi dan tegang dek renungan risau dukun Vizard yang belum menyambung kata.

"Zan!!, mana engkau letak galah buat jolok buah mangga ni?"

Pekik Ariez dari bawah pokok mangga memecah ketegangan suasana. Apa punya perangailah Ariez ni mangga masih kelat di lidah begitu pun mahu dimakan.

*********************

"Adakah kamu yang bernama Sahidzan itu?"

Soal jin bertubuh sasa berwarna hijau tak bertanduk pada gua. Dukun Vizard dan Ariez berada hampir 15 kaki berdiri di belakang gua.

"Ya. Saya lah Sahidzan itu. Sekarang saya ada di sini, lepaskanlah Zahidin tunggu apa lagi?."

Jawab gua dengan nada berani seorang pendekar.

" Kah! Kah! Kah!!. Bagus. Akhirnya saya bertemu muka dengan kamu. Saya mendengar dari rakan-rakan seperjuangan saya kamu seorang yang bijaksana."

Terkebil-kebil mata gua mendengar kata jin tersebut. Tak sangka nama gua agak terkenal di kalangan jin-jin di kampung Pecah ini.

"Saya boleh membebaskan Zahidin sekiranya kamu boleh menjawab dengan betul satu soalan dari saya. KAH! KAH! KAH!!." Jin itu menyambung kata dan menyambung ketawa.

"Saya akan menjawab soalan kamu sekiranya Zahidin dilepaskan terlebih dahulu."

Gua menjawab sambil menuding jari telujuk ke arah muka jin itu dengan berani.

"KAH! KAH! KAH!!. Bijak, memang kamu seorang yang bijak. Kalau saya melepaskan Zahidin itu sekarang dan kamu tidak dapat menjawab soalan saya dengan tepat, bagaimana? KAH KAH KAH!!".

Tanya jin itu pada gua lagi sambil ketawa bongkak tak henti dari tadi. Geram sungguh gua mendegar ketawa sedemikian rupa bunyinya.

"Kalau gua tak dapat jawab soalan lu itu, biarlah gua menjadi ganti pada Zahidin. Gua akan berkhidmat untuk lu sampai mati."

Jawab gua dengan yakin dengan berdiri sedikit senget dan kepala pun sedikit senget ke kiri.

"Kah! Kah! Kah!!. Bagus. Baiklah, saya setuju dengan kamu. Kah kah kah!!"

Jin setuju sambil ketawa berdekah-dekah dan seraya dengan itu kepulan asap muncul berwarna putih dari salah satu pokok akasia berhampiran jin itu berdiri. Sedikit demi sedikit kepulan asap itu hilang di tiup angin hutan perlahan dan Zahidin muncul kelihatan tak bermaya duduk menyandar di pokok akasia. Gua memaling ke belakang melihat dukun Vizard dan Ariez. Tanpa gua berkata, mereka berdua faham dan pergi mendapatkan Zahidin yang pucat lesi badan terketar-ketar tak menjamah walau sesuap nasi lebih seminggu lamanya.

"Baiklah, apa lu punya soalan mahu bagi gua jawab?"

Gua bertanya dengan mendabik dada pada jin hijau bertubuh sasa.  Jin menyeluk poket seluarnya lalu mengeluarkan sekeping kertas berwarna putih berjalur keemasan di tepi kertas.

"Kah Kah Kah!! Kalau benar kamu ini bijak, silalah jawab soalan ini."

Jin berkata sambil menghulurkan kertas tadi pada gua. Gua mengambil kertas itu dengan cara menyentap tak berbudi bahasa. Gua merenung kertas soalan jin itu dengan dahi mula berpeluh menitik jatuh ke kertas soalan.

"Apa punya mengarut soalan jin begini."

Kata hati kecil dan suci gua mula tak tentu arah. Bukan saja tak tentu arah, tapi turut panas membara.

"Kah Kah Kah!!. Adakah kamu boleh menjawab soalan itu? Kah Kah Kah!!. Oh, kamu perlukan pen atau pensil untuk menjawab soalan itu. Terlupa pula saya mahu memberi sekali dengan pen pada kamu. Atau kamu cuma guna otak kamu sahaja menjawab? Kah Kah Kah!!. Bijak, kamu memang bijak."

Jin mengejek kebijaksanaan gua sambil menyeluk poketnya mahu mengeluarkan pen untuk gua. Gua dah bengang dan kepala panas berasap melihat soalan ini ditambah dengan ketawa mengejek jin tersebut.

"Gua tak perlukan pen atau otak untuk menjawab soalan sebegini wahai jin hijau."

Gua berkata sambil mata masih lagi melihat soalan di atas kertas putih berjalur keemasan itu.

"Kah Kah Kah!!. Bijak, memang kamu bijak. Kalau tidak pakai pen, tidak juga pakai otak, kamu pakai apa jawab soalan itu? Kah Kah Kah!! Jangan cakap pakai mulut pula. Kah Kah Kah!!"

Zaaaaapppp!!!

Tapak kaki gua tepat ke dagu jin hijau berbadan sasa itu menyebabkan dia melayang lima kaki ke udara lalu terhempas ke tanah menggelupur kesakitan lantas hilang dari pandangan mata.

"Gua jawab pakai kaki!!. Kah kah kah!!" Gua ketawa bangga.

Dukun Vizard Piremon dan Ariez Hazaril yang sedang memapah Zahidin tidak jauh di belakang gua takjub dan keluh lidah tak terkata.

*****************

"Apa soalan jin tadi sampai engkau menapak kaki ke dagu jin sedemikian rupa?"

Tegur dukun Vizard ketika kami berjalan mahu menghantar Zahidin ke rumah ibunya makcik Miera. Gua hulur kertas soalan jin itu pada dukun.

" Selesaikan pengamiran ini : [ x² kos(x)  dx  =  ?  "

"Gila punya soalan!!"  Bentak mulut dukun Vizard sambil mengoyakkan kertas soalan jin itu.

11.1.11

Kampung Pecah Buat Mesyuarat

BOTM


Gua tercelik mata dari tidur yang lena ditengah hari dek bahang panas matahari yang tak dapat ditahan oleh atap rumah gua. Mata melihat ke arah jam dinding di lantai yang cuma disandar dibiarkan tak bersangkut ke dinding rumah. Walau kabur sedikit cermin jam itu, tapi jarum penunjuk masanya masih tegar untuk berputar. Jam dua petang lebih sedikit dua belas minit.

"Semekom..semekom...uuuhaaaii...semekom." Suara perempuan kedengaran dari luar rumah.

Siapa pula yang bertandang ke rumah gua di tengah hari buta begini. Memberi salam macam tak memberi salam nampak gayanya. Gua bangun perlahan dan melangkah ke tepi tingkap sebelah pintu. Dari birai-birai tabir tingkap gua cuba melihat siapa gerangan manusia yang berdiri di beranda rumah. Tiada siapa yang kelihatan di beranda itu selain ayam yang sedang mengeram telurnya berhampiran rak kasut gua. Pelik. Gua jengketkan kaki gua dan panjangkan leher sedikit untuk cuba melihat lagi. Tiada siapa juga yang kelihatan.

Tokk! tokk tokk!! Semekomm!! oii Zan!! Semekom!! Oiiii!! 

Ketukan pintu dan salam lembut tadi telah bertukar menjadi kurang ajar pula kali ini. Gua capai penyapu lidi sebesar lengan yang ada di sebelah pintu. Seperti mencari nahas manusia itu memberi salam kurang ajar sedemikian rupa. Gua genggam tombol pintu dengan geram dan menarik tombol pintu itu pun dengan geram. Tapi tombol saja yang tertarik, pintunya masih juga tertutup. Berlubang terus pintu rumah gua. Hati gua tambah panas. Dari lubang bekas tombol pintu itu gua melihat dengan membongkokkan badan. Gua nampak mata yang berkedip-kedip juga sedang melihat gua menerusi lubang bekas tombol pintu yang tercabut tadi dari luar. Mata bertentang mata.

"Wei Zan, aku lah ni. Bukalah pintu." Pemilik mata itu bersuara dari luar.

Gua membaca jampi si dukun Vizard Piremon untuk membuka pintu. Pintu pun terbuka dengan perlahan-lahan.

"Lu rupanya. Patut gua tak nampak dari tingkap. Apa pasal lu memekak tak beradat di tengah hari buta begini?"

Gua berkata pada seorang perempuan bertubuh kecil dan pendek yang bernama Keciq.

"Memekak apa? Aku bagi salam tak pun kau jawab. Nah surat jemputan mesyuarat."

Keciq menjawab gua dengan cara macam tak pernah kena ajar adat bercakap dengan orang dewasa sambil menghulur sekeping sampul surat putih pada gua. Tak padan dengan kecil, kurang ajar pula sama gua. Mentang-mentang dia anak ketua kampung. Gua ambil surat itu pakai kaki.

"Bapak pesan wajib datang."

Keciq memandai-mandai menyampaikan pesan dan terus melompat dari beranda ke halaman rumah menuju ke basikal empat rodanya. Satu tayar di depan, tiga tayar di belakang. Pesanan Keciq tadi tu yang cakap wajib datang, gua yakin hanya dibuat-buatnya sendiri. Macam saja gua tidak tahu perangainya yang suka mereka-reka cerita.

Sembilan bulan lepas, satu kampung datang ke rumah Hj.Bobby. Gua dan Ustaz Samizul waktu tu datang dengan menjinjing keranda naik motor dari surau. Mahu tiga empat kali juga kami jatuh ke tepi semak sebab cuba mengimbangi keranda mayat di atas motor. Hajah Lina Ramsah yang belum hajah waktu tu pula datang membawa dua batang kayu jati untuk dijadikan nisan. Orang kampung lain siap membawa buku yassin dan tasbih. Cik Shalley dan Cik Nieja seperti biasa bawa mulut sahaja. Semua datang semata-mata mahu menghulurkan rasa simpati kepada keluarga Hj.Bobby atas kematian mengejut Hj.Bobby. Bila semua sampai depan rumah Hj.Bobby, semua bertempiaran lari lintang pukang bila Hj.Bobby muncul di muka pintu rumahnya dengan rambut kembang dek tidur yang panjang. Ustaz Samizul pun lari sampai lupa yang dia ada bawa motor. Apa jenis punya ustaz ikut lari dengan orang kampung. Itu semua sebab si Keciq yang menyampaikan berita pada Cik Nieja dan Cik Shalley mengatakan bapa dia sudah mati. Bila suatu berita disampaikan pada kedua gadis itu, maka seperti biasa satu kampung lah akan tahu.

Sambil duduk mencangkung di muka pintu rumah, gua buka sampul surat berwarna putih itu tadi dan mengeluarkan sekeping surat yang mana "letter head" surat itu ditempel dengan gambar Hj.Bobby. Gila betul ketua kampung gua ni.

Saudara/saudari dijemput untuk hadir ke mesyuarat kemajuan Kampung Pecah
bersama wakil rakyat Dato Mohd Farid Majid, besok hari jam 10 pagi. 
Bertempat di balai raya Kampung Pecah. Sekian.

Yang benar,
Hj.Bobby (Ketua Kampung)  
 

Gua mengenggam surat sampai jadi bulat-bulat surat itu selesai membaca. Kemajuan kampung konon. Lapan tahun jadi ketua kampung, tiada satu pun kemajuan yang boleh dibanggakan gua tengok. Rumah dia saja yang semakin besar setiap tahun. Siap boleh kahwin dua lagi. Tak cukup dengan makcik Glay , kahwin pula dengan makcik Finnie secara diam-diam.

Gua membaling kertas surat yang telah padu bulatnya itu ke kepala ayam yang sedang leka mengeram telur di tepi rak kasut gua. Terbang ayam itu ke halaman rumah dengan perasaan terkejut. Gua bingkas bangun mengambil sebiji telur ayam itu tadi untuk dibuat lauk. Ayam yang sedang termundar mandir hilang akal di halaman rumah menjeling ke arah gua. Marah agaknya.

************************************

Keesokan hari seperti yang dirancangkan, penduduk-penduduk kampung yang sudah akil baligh dan tahu makna mesyuarat dan kemajuan kampung hadir di balai raya. Termasuklah pemilik gerai mee wantan di simpan tiga kampung, Wan Tan Ho yang pastinya ingin menyuarakan rasa tidak puas hati minyak masak naik harga.

Hajah Lina Ramsah pun dengar-dengar ada benda penting mahu disuarakan pada wakil rakyat berkenaan lesen perniagaan menjual pakaian bundlenya yang dibatalkan secara tiba-tiba oleh majlis daerah atas sebab menjual kasut seludup. Gua syak thebeybeh yang buat laporan pada majlis daerah yang Hajah Lina Ramsah jual kasut seludup dari negara jiran. Pasal tu mungkin batang hidung thebeybeh pun tidak kelihatan dalam balai raya hari ini. Gua ingat mahu bagitahu perkara itu pada Hajah Lina Ramsah. Manalah tahu Hajah Lina bagi gua pegang satu cawangan perniagaan bundlenya bila isu lesen perniagaannya selesai nanti. Tak juga gua dipandang serong oleh orang kampung sebab tiada kerja tetap. Tapi bila gua fikir balik, tak elok pula kalau gua melagakan orang dan menjadi batu api. Masuk neraka kata Ustaz Samizul.

Selain dari itu, isu solat jumaat yang selalu tak cukup korum yang gua bincangkan bersama Ustaz Samizul semalam di surau bakal diketengahkan oleh Ustaz Samizul pada mesyuarat kali ini. Jumaat lepas, gua dan Ustaz Samizul saja yang solat jumaat. Gua jadi bilal, ma'mum dan jurudengar pada khutbah Ustaz Samizul yang menjadi khatib langsung jadi imam. Tajuk khutbah Ustaz Samizul, Puasa bulan Ramadhan. Mengarut betul. Bulan ramadhan pun enam bulan lagi, tapi dah baca khutbah pasal puasa Ramadhan. Macam tak kena pula gua rasa solat jumaat dua orang sahaja. Entah mazhab mana Ustaz Samizul ikut. Dia kata sah, jadi gua ikut saja. Siapalah gua ini untuk membantah, apatah lagi berkaitan dengan bab agama-agama.

Cik Shalley dan Cik Nieja pun tak ketinggalan turut sama mesyuarat kali ini. Tiada bawa apa-apa isu tapi sibuk juga mahu hadir. Gua masih ada rasa tidak puas hati dengan kedua gadis itu pasal kes kerbau Hajah Lina Ramsah tempoh hari. Cik Hikmah dan Cik Catherine pun datang sama walau mereka berdua gua tengok jenis tiada masalah punya manusia. Cuma pada tatatertib pakaian mereka sahaja yang sebenarnya bermasalah hari ini. Kedua-dua memakai pakaian untuk pergi menebas hutan. Tak baca surat jemputan kah mereka berdua itu? Tim-tim anak ketua kampung dengan bini pertamanya yang dipanggil makcik Glay oleh orang kampung itu sedang mentertawakan Cik Hikmah dan Cik Catherine. Siap memanggil adik tirinya si Keciq untuk ketawa mengejek bersama-sama. Ketawa punya ketawa, pangg!! kena lempang dengan Hj.Bobby. Diam terus kedua budak itu.

Dalam suasana hingar bingar di dalam balai raya yang semua sibuk mahu bercakap antara satu sama lain, gua keluar sekejap untuk menghisap rokok. Gua mahu bercakap dengan siapa pun gua tak tahu. Sombong betul orang kampung gua ni dengan gua. Mentang-mentang rumah gua tiada siling plywood. Yang ditunggu Dato Mohd Farid pun belum datang. Jadi mesyuarat belum boleh dimulakan. Kalau setakat mengadu domba pada Hj. Bobby, memang takkan ke mana adu domba itu.

Gua pun sebenarnya ada isu yang mahu diberitahu pada Dato Farid. Gua mahu tanya mana pergi subsidi tangki dan atap rumah untuk orang miskin dan tak berkemampuan yang masih belum sampai ke tangan penerima seperti Wak Sopian sejak dua tahun lepas. Wak Sopian ni seorang duda tua tiada anak yang hidup susah. Pernah sekali gua lalu belakang rumahnya yang macam bukan rumah itu, gua terlihat Wak Sopian makan tengah hari gigit kuaci saja. Kasihan sungguh gua rasa. Mendapat nikmat menonton tv cerekarama Ahmad Durrah sambil berbaring pun tak usah lah cerita kalau tiap malam rumahnya gelap tak bercahaya.

Sedang gua berfikir dengan serius dan melayan hembusan rokok kretek yang gua beli batang-batang dengan cara masuk buku hutang di kedai runcit yang hidup segan mati tak mahu punya kedai runcit milik makcik Miera tadi, awan putih di atas langit kelihatan berubah warna menjadi hitam kelabu. Angin sepoi sepoi bahasa bertukar manjadi sedikit kencang. Gua mendongak ke langit. Dari arah timur barat atas langit kelihatan sesuatu benda yang semakin menghampiri. Pada mulanya yang hanyalah setitik titik hitam di atas langit, menjadi semakin jelas kelihatan bila sudah menghampiri. Dengan perlahan-lahan seekor burung kasawari yang ditunggangi dukun Vizard Piremon siap sikat rambut belah tepi, berbaju batik warna coklat dan berseluar slack kelabu mendaratkan diri depan balai raya.Takjub sungguh gua tengok dukun itu. Dua orang pemuda juga sedang membonceng dibelakang dukun tersebut. Ariez Hazaril dan Zahiddin . Selepas mengikat leher burung kasawarinya di tiang bendera depan balai raya, Vizard Piremon melangkah serius menuju pintu masuk balai raya.

"Dah mula kah belum?"

Vizard Piremon bertanya pada gua melalui kata hatinya saja. Tapi boleh gua dengar.

"Belum. Dato Farid belum sampai."

Gua balas jawab menerusi kata hati juga. Vizard Piremon angguk kepala tanda faham dan terus masuk dalam balai raya. Zahiddin dan Ariez Hazaril yang mengikut dari belakang menjeling sakit hati ke arah gua tanpa berani buat apa-apa. Gua cuma tersengih mengejek. Dah jadi pengikut dukun Vizard Piremon rupanya mereka berdua itu.

Masuk sahaja Vizard Piremon ke dalam, langit menjadi cerah semula. Awan hitam kembali menjadi putih. Angin kembali menjadi tenang. Entah apa reaksi Ustaz Samizul bila berada sebumbung dengan Vizard Piremon. Gua intai melihat ke dalam, Ustaz Samizul berkumat kamit mulutnya memegang tasbih melihat Vizard Piremon yang sedang menghulurkan gelas menunggu tuangan kopi dari makcik Finnie, isteri kedua Hj.Bobby. Jika diperhatikan, agak liar sedikit gua tengok mata Vizard Piremon melihat makcik Finnie yang tertunduk di depannya menuang kopi. Gua geleng kepala.

Di atas pentas Hj.Bobby sedang rancak menunjuk sana sini memberi arahan pada Mikhedryanson untuk memasang mikrofon di tempat berucap atas pentas. Kelihatan gaya Mikhedryanson tu seperti sudah hilang arah memasang mikrofon bila mengikut arahan membuta tuli ketua kampung. Walaupun Mikhedryanson tu seorang juruteknik elektrik yang ada sijil dari MARA dan ada sedikit persamaan namanya dengan mikrofon, kalau sudah Hj.Bobby yang masuk campur memang kerja yang mudah bakal menjadi rumit dan sulit.

 Brrooommm!! Brrrooomm!!...Sreeeettt!!!

Sebuah kereta proton saga lama berhenti dengan cara brek mati tayar belakang terangkat di jalan raya depan balai raya. Dr.Hanis punya kereta. Ada siap pasang spot rim baru nampaknya kereta Dr.Hanis itu. Spot rim baru maknanya perniagaan bengkel kereta Dr.Hanis semakin maju di pekan sana. Gua dengar orang kampung bercerita ketika gua lepak warung Wan Tan Ho dua minggu lepas, dia dapat tender kerajaan membaiki kenderaan angkat jenazah dan kereta ambulans hospital selama dua tahun. Cik Nieja dan Cik Shalley yang ada di warung waktu tu pun mulalah menabur fitnah cakap Dr.Hanis ada hubungan sulit dengan pengarah hospital di pekan. Gila punya orang.

Dalam kereta Dr.Hanis ada seorang penumpang perempuan ikut sama. Kedua-dua mereka keluar dari kereta dan berjalan menuju ke arah gua yang sedang berdiri depan pintu balai raya. Semakin hampir mereka berdua mendekati gua, semakin terserlah keayuan wajah perempuan yang dibawa Dr.Hanis dan semakin berdebar pula gua rasa. Tak pernah gua nampak pula perempuan yang bersama dengan Dr.Hanis ni samada di pekan atau di Kampung Pecah ini. Mungkin keluarga jauh Dr.Hanis barangkali gua cuba mengagak.

"Lu tengok-tengok apa pasal? Gua punya spanar nombor 13 hari tu bila mahu kasi balik?."

Dr. Hanis menyentap tanpa salam lamunan dan renungan gua pada perempuan yang ikut dengan Dr. Hanis. Perempuan cantik itu tersenyum manis melihat gelagat gua yang agak terkejut sedikit dengan pertanyaan Dr.Hanis.

"Eh, ada di rumah. Lepas mesyuarat nanti gua kasi balik."

Gua jawab seraya menjentik puntungan rokok yang masih berbara di jari gua ke arah kepala seekor ayam jantan yang sedang cuba mendekati dua ekor ayam betina di situ. Macam lain sedikit perangai ayam jantan itu. Dr.Hanis menjengah-jengah ke dalam balai raya sementara perempuan cantik itu melihat gua. Malu pula gua rasa bila dilihat sedemikian rupa. Cara berdiri gua pun semakin tak menjadi. Senget ke kiri, senget ke kanan. Kejap tangan masuk poket seluar, kejap cekak pinggang. Akhirnya gua peluk tubuh.

"Hj.Bobby dah datang?"

Dr.Hanis menyelamatkan keadaan gua yang terasa berdiri semakin tak menjadi gayanya disebabkan renungan mata perempuan cantik itu.

"Ada dah di dalam. Tapi Dato Farid belum datang."

Ujar gua pada Dr.Hanis sambil mata mencuri jeling pada perempuan yang satu lagi.

"Dato tak jadi datang. Dia hantar wakil saja. Ini dia punya P.A jadi wakil."

Sahut Dr.Hanis. Berita yang bakal memnbuatkan si Zurina adik ketua kampung kecewa hari ini. Sia-sia saja lipstik merah dan bulu mata palsu si Zurina pakai. Setakat balai raya kampung saja pun mahu juga memakai bulu mata palsu.

Ketika P.A Dato Farid itu melangkah ke barisan hadapan sambil diiring oleh Dr.Hanis, semua mata terpaku melihat perempuan itu. Keadaan yang bising menjadi tak bising. Cuma bisikan-bisikan mengumpat sahaja yang boleh didengari. Gua tengok Ariz Hazaril dan Zahiddin dari jauh, bergerak halkum mereka telan air liur. Hj.Bobby tak usah lah cerita. Ustaz Samizul pun siap membuka kopiah di kepala sambil membetulkan rambut. Dukun Vizard Piremon seperti biasa liar matanya. Mulut pun berkumat kamit pasang jampi permanis barangkali. Pendek kata, P.A Dato Farid memukau pandangan lelaki-lelaki dalam balai raya ketika ini.

Gua mengambil tempat duduk kosong tepi Wan Tan Ho yang sedang duduk berpeluk tubuh dan nampak gayanya seperti membayangkan benda bukan-bukan bila melihat P.A Dato Farid di hadapan. Tepi gua satu lagi, Cik Hikmah yang mula tak tentu arah bila gua duduk di sebelahnya. Mulalah ejas tudung dan berdehem macam tak berdehem. Belakang gua, Delilah Mat Kassim pok pek pok pek tak henti bercakap pada cik Nieja dan Cik Shalley pasal pesta tanglung. Melopong mulut kedua gadis itu dengar cerita pesta tanglung Cik Delillah. Depan gua, Zahidin dan Ariez Hazaril. Gua tendang sedikit kerusi mereka berdua. Tak berani pula toleh belakang. Atau turut sama membayangkan benda bukan-bukan macam Wan Tan Ho di sebelah gua.

****************************************

Mesyuarat kemajuan kampung Pecah berakhir seperti biasa. Tiada kata putus walau selama dua jam bermesyuarat. Isu minyak masak Wan Tan Ho gantung tak berjawab oleh P.A Dato Farid. Kena rujuk kementerian yang bertanggungjawab kata P.A Dato Farid. Wan Tan Ho angkat kaki balik warung dengan menendang pintu balai raya sampai terbelah.

Cerita lesen perniagaan kena batal Hajah Lina Ramsah pun hanyut dengan cerita pesta tanglung yang mahu dibuat oleh Delilah Mat Kassim, jiran sebelah rumah Hajah Lina Ramsah. Tengok air muka Hajah Lina macam ada kelihatan makan hati sedikit pada jirannya itu. Gua pun sedikit bingung dengan pesta tanglung yang mahu dianjurkan oleh Delilah Mat Kassim di kampung Pecah ini. Cik Nieja dan Cik Shalley pula menyokong penuh usul pesta tanglung itu dengan membuta tuli.

Isu solat Jumaat tak cukup korum yang diketengahkan oleh Ustaz Samizul berakhir dengan Ustaz Samizul membuat temujanji berdarah di simpang tiga dekat warung Wan Tan Ho dengan dukun Vizard Piremon. Ada juga Ustaz Samizul ajak gua turut sama untuk berdepan dengan dukun di simpang kampung itu tadi. Tapi gua tolak. Gila apa gua mahu cari pasal dengan seorang dukun yang menunggang burung Kasawari siap pandai terbang.

Gua punya isu untuk membangkitkan masalah subsidi tangki dan atap rumah penduduk kampung yang miskin dan tak berkemampuan dua tahun lepas yang masih belum diterima oleh penduduk kampung hanya sekadar di pinggiran sahaja. Bila dengar pasal isu subsidi itu, Haji.Bobby terus tukar topik pasal pungutan derma untuk anjuran bola sepak sembilan sebelah tertutup UMNO cawangan Kampung Pecah dan cerita perang Kesultanan Melayu Melaka lawan Portugis. Wak Sopian yang datang lambat duduk terpinggir di sudut penjuru balai raya, geleng kepala saja menahan panas di hati dengan Haji Bobby.

Isu-isu penting yang lain seperti masalah dadah, samseng jalanan, pecah tempat duit pondok telefon, kehilangan buah sawit, paip pecah, atap pondok bas yang berlubang, kanak-kanak sekolah kena ugut ketika pergi sekolah, anak-anak gadis tidak selamat ketika berjalan malam, sampailah masalah tandas sekolah rendah Kampung Pecah yang tersumbat, semua penduduk kampung sebulat suara menuding jari ke arah Zahiddin dan Ariz Hazaril. Masalah-masalah negatif sedemikian rupa tak perlulah bersusah payah untuk diselesaikan kalau sudah ada kambing hitam untuk dipersalahkan. Maka Hj. Bobby mengarahkan orang kampung untuk mengikat mereka berdua sekali lagi di tiang bendera depan balai raya. Zahiddin tiba-tiba hilang ghaib dari pandangan orang kampung selepas membaca sedikit mentera. Ariez Hazaril pun membaca mentera, tapi sempat kena lempang dengan Ustaz Samizul. Tinggallah Ariez Hazaril seorang yang kena ikat di tiang bendera. Burung Kasawari Vizard Piremon yang ada diikat di situ pada awalnya tadi, ketawa berdekah dekah hentak kaki tak henti melihat Ariez Hazaril.

*****************************

Gua sedang berbaring di atas tilam sambil melihat kad nama yang di berikan oleh P.A Dato Farid siang tadi selepas selesai mesyuarat di balai raya. Pemberian kad nama itu membuatkan orang kampung terutamanya Hj.Bobby bakal tak lena tidur malam ini.

Gua tersengih sendiri-sendiri.

"Tok Tokk Tokk!! Semekom."

Pintu rumah gua yang tidak bertombol di ketuk seorang lelaki. Gua perhatikan jam yang bersandar di dinding rumah sambil mengerutkan dahi. Jam sepuluh lebih sedikit lapan minit.

"Waalaikumsalam."

Sahut gua bingkas bangun dan menuju ke pintu. Gua alihkan tong gas yang dijadikan penahan pintu rumah gua di waktu malam dan membuka pintu rumah gua dengan jari kelingking sahaja.

"Apa nombor Ana Raffali tadi?"

Hj. Bobby berpeluh-peluh dahinya sanggup berjalan kaki dimalam hari seorang diri..

**************************
Kalau belum kenyang membaca, sila klik untuk cerita awal.

Kampung Pecah
Kampung Pecah Di Landa Musibah

7.1.11

Kampung Pecah dilanda musibah

Gua baru selesai solat Isya bersama imam Ustaz Samizul di surau Kampung Pecah. Penduduk kampung ni mahu 600 orang yang tinggal, tapi yang pergi surau cuma kami berdua. Setakat cukup syarat untuk berjemaah.

"Ana sedih melihat kampung ini yang tak ramai datang sembahyang jemaah di surau."

Kata ustaz Samizul di kaki tangga surau.

"Macam tu lah nampaknya ustaz kampung kita ni. Orangnya ramai. Tapi kita dua saja yang datang jemaah."

Gua menjawab luah rasa kesal Ustaz Samizul lepas gua toleh kiri kanan tiada orang. Jadi gua ingat Ustaz Samizul bercakap sama gua lah sebab tiada lagi orang lain di situ selain gua dan dia. Kalau bukan gua dengan siapa lagi dia bercakap? Takkan dengan malaikat pula. Memang gua lempang ustaz ni sampai merang kepalanya kalau dia kata dia bukan bercakap dengan gua.

"Mungkin pasal tu lah kampung kita sekarang ni macam-macam bala menimpa, tak gitu ustaz?"

Gua cuba menjentik sedikit kemahiran berhujah Ustaz Samizul yang tertunduk-tunduk mencari selipar jepunnya di kaki tangga surau.

"Segala bencana yang berlaku pada manusia ada sebab musababnya. Kadang-kadang bencana itu datang dari tangan kita sendiri. Tapi kita saja yang tidak sedar." Hujah ringkas Ustaz Samizul.

"Ah, kalau hujah macam tu gua sendiri pun tahu." ujar gua dalam hati.

"Baiklah, ana gerak dululah. Anta naik apa tadi datang surau?"

Ustaz Samizul bertanya pada gua ketika dia sudah berada di atas motor kapcainya. Ada can juga gua tumpang ustaz ni naik motor balik rumah nampak gayanya.

"Gua jalan kaki saja tadi ustaz. Mau pakai motor pun gua tak mampu beli."

Jawab gua sambil berdiri di tepi motor Ustaz dan mengangkat sedikit kain sarung gua siap sedia mau naik bonceng belakang motor.

"Oh, baguslah macam tu. Banyak pahala kalau jalan kaki. Ana gerak dulu lah. Esok subuh jangan tak datang surau pula. Tiada orang nak azan. Assalammualaikum!"

Preengg..prennngggg..... prennnnggggg!!!!

"Waalaikumsalam."

Gua jawab dengan menyampah. Ikut hati mahu saja gua baling ustaz ni dengan batu kerikil dari belakang. Terpaksa juga gua jalan kaki sendiri-sendiri balik rumah.

Dalam perjalanan gua memerhati sekeliling. Kejap tengok kiri. Kejap tengok kanan. Tiga langkah kaki melangkah gua tengok belakang. Mana tahu ada sesuatu yang mencurigakan. Ketika ini bukan jin atau jembalang yang gua curiga. Tapi manusia. Ya, manusia yang memecahkan suasana aman di Kampung Pecah ini sejak dua menjak kebelakangan ini.


Suasana di Kampung Pecah ketika ini sudah tak aman seperti dulu. Ada saja kejadian curi dan pecah rumah berlaku. Malam semalam heboh satu kampung bila kerbau Hajah Lina Ramsah hilang tiga ekor. Gila. Kalau ayam gua tak hairan. Ini kerbau sekali tiga ekor lesap.

Apa lagi, Hajah Lina Ramsah keliling satu Kampung Pecah mencarut-carut mencari kerbau dari awal pagi buta sampai ke petang hari ini tak jumpa-jumpa. Nama saja Hajah, tapi mencarut. Sampai reban ayam belakang rumah gua yang hanya boleh muat enam ekor ayam pun di selongkar untuk cari kerbau tiga ekor itu. Tak puas hati selongkar reban ayam gua, masuk pula dalam rumah gua sampai dapur mencari kerbau. Tak buka selipar pula tu. Geram sungguh gua. Walau pun gua tiada kerja tetap, tak lah juga gua sampai hati merembat kerbau Hajah Lina Ramsah tu. Kalau gua mahu rembat pun, macam mana gua mau angkat ketiga-tiga ekor kerbau itu. Gua mana ada lori lima tan untuk muat.

Hajah Lina cakap sama gua dia dapat tahu dari si Nieja dan Shalley Salina yang mereka nampak gua menyorok kerbau dalam reban ayam dan ada menyimpan tanduk kerbau untuk dijadikan perhiasan dinding. Gua kalau jumpa dua makhluk asing itu, gua lempang cukup-cukup. Tak habis 24 jam mengumpat saja kerja di gerai Wan Tan Ho, memfitnah pula sama gua.

Dua minggu lepas pun ada kes pecah rumah. Rumah ketua kampung, Hj. Bobby jadi mangsa. Haji Bobby bangun pagi, tv 64 inci melekat di dinding yang baru di beli hilang dari dinding rumah. Bukan tv saja, dengan dinding-dinding rumah itu hilang. Habis berlubang dinding rumah Hj.Bobby. Jatuh standard ketua kampung rumah berlubang. Padanlah dengan muka. Hari tu bukan main bongkak dengan orang kampung angkat tv dari kedai Ukiran Janaan Minda Elektromitoskopik di pekan sana. Sekarang Hj.Bobby sibuk jumpa wakil rakyat Dato Mohd Farid Majid minta subsidi papan buat dinding rumah. Hj. Bobby ini pun satu, setakat lubang rumah macam tu pun mahu minta subsidi dari Dato Farid. Mentang-mentanglah Dato Farid ada hati dengan si Zurina adik ketua kampung, maka mulalah Hj.Bobby ambil kesempatan. Main politik kotor nampak gaya Hj. Bobby itu.

Entah apa mahu jadi dengan kampung ini. Tak cukup dengan itu segala pakaian yang di sidai tak kering di ampaian luar rumah di malam hari penduduk kampung pun bersih kena sapu. Kalau dulu jiran gua selang lapan buah rumah, si Catherine berpipi gebu itu 24 jam ampaian jemurannya sentiasa full house dengan pakaian tak di angkat masuk dalam rumah. Malas punya manusia. Siap bagi upah sama gua untuk buat atap ampaian jemurannya di belakang rumah. Atap bukan alang-alang, guna atap spandik lagi. Bangun pagi, lesap segala pakaian. Dari pakaian luar sampai pakaian dalam tiada di ampaian jemurannya. Ada juga dia ajak gua pergi buat laporan polis di pekan sana. Gila apa gua mau temankan dia buat laporan kehilangan pakaian dalam dengan dia di balai polis. Gua pura-pura angkat parang mau pergi menebas waktu tu.

Akhirnya si Hikmah juga yang menjadi mangsa membonceng si Catherine pergi balai naik motor honda ex-5. Gua dengar mereka kena saman di pekan bila ada road block. Motor si Hikmah tiada road tax dan si Catherine tak pakai helmet. Kasihan juga gua sama mereka. Tapi tak mengapa, itu sebenarnya pengajaran hidup yang patut mereka dapat sebagai wanita.

Sedang gua berjalan kaki sambil menikmati rasa udara malam dan dalam fikiran ligat berfikir tentang masalah Kampung Pecah ini, sedar tak sedar gua dah sampai di kaki tangga rumah gua. Gua perhatikan lagi keadaan sekeliling rumah gua mana tahu ada  manusia-manusia yang sengaja mencari nahas dengan gua. Nampaknya tiada. Nasib baik. Gua pun melangkah naik ke rumah sambil melepaskan selipar dari kaki. Terjatuh juga sebelah selipar gua ke bawah kolong rumah. Gua biarkan saja sebelah selipar yang jatuh tadi tanpa mengambilnya semula. Kerja mengambil dan mengutip sebelah selipar di bawah kolong rumah tak elok di lakukan di waktu malam pesan Ustaz Samizul tempoh hari. Macam mengarut dan tahyul juga gua rasa pesanan ustaz itu. Sebabnya dia tak bagitahu pula. Ustaz yang suka berahsia ni kadang-kandang tak boleh pakai. Cakap sajalah malas mau turun semula ke bawah kolong bila dah naik atas rumah kan senang.

Depan pintu gua buka pintu rumah yang berkunci dengan jampi mulut sahaja tanpa guna sebarang alat yang dinamakan kunci. Jampi ni gua belajar dari Vizard Piremon. Seorang dukun yang mengamalkan ilmu hitam yang tinggal di hujung Kampung Pecah. Dukun ni tak berapa ngam dengan Ustaz Samizul. Faham-faham sajalah. Dukun dan imam memang kadang-kadang tak sehaluan.

Gua masuk rumah. Selangkah kaki gua memijak lantai dalam rumah, secara tiba-tiba sahaja baju gua di rentap dari dalam oleh seseorang. Gua terbaring di dalam rumah dek rentapan yang mengejut itu. Hampir saja terlucut kain sarung gua. Pintu rumah dihempas kuat sampai bergegar rumah gua. Sambil berbaring gua dapat lihat dua lelaki berpakaian gelap dan bertutup muka macam ninja. Seorang menarik gua bangun dan menolak gua ke arah dinding rumah dengan kuat. Bergeagr lagi rumah gua. Seorang menahan gua di dinding dengan cara mencekik leher gua dan seorang menahan bahu gua. Waktu ni kain sarung gua dah betul-betul mahu terlucut. Nasib baik sempat gua pegang. Mati gua kali ni.

"Jangan bising!!. Kalau tidak nahas lu gua tikam."

Ugut lelaki yang menahan bahu gua ke dinding sambil mengacukan senjatanya ke muka gua. Sebijik ketip kuku besaiz dua inci. Gua tersengih mengejek. Walau ketip kuku itu ada pisaunya, gua tetap tersengih juga.

**********************************

Keesokan pagi kedua-dua lelaki itu sedang terikat di pokok kapok depan rumah Hj.Bobby sambil dikelilingi oleh orang kampung.

"Kamu Zahiddin dan Ariez Hazaril memang tak pernah mahu berubah!! Apa mahu jadi dengan kamu berdua ni?!!"

Tengking Hj. Bobby. Gua sedang berdiri tegak sebelah Hj. Bobby dan sibuk mengetip kuku yang sudah lama terbiar panjang.