13.8.12

Lenyap Di Mamah Masa - Eureka!

Senja kian berakhir. Karutan burung kakak-tua berwarna kuning di dalam sangkar kayu sudah saya padamkan. Bulan merah mulai bersinar di ufuk utara. Dengan bintang-bintang berjumlah tujuh memagari bulan merah itu bersinar-sinar kebiruan. Saya bangun dari kerusi malas saya di beranda rumah dengan sebatang cerut yang belum terbakar -malah tak pernah pun saya membakarnya walaupun sekali. 

Ketika saya melangkah ke pintu kaca rumah saya, pendengaran saya menangkap sesuatu. Ada gemaan bunyi yang kedengaran entah dari mana-mana. Hati saya secara tiba-tiba jadi gembira. Saya berpaling dan melangkah ke hujung beranda rumah saya semula. Menatap langit. Melihat bulan berwarna merah di ufuk utara. Bintang-bintang berjumlah tujuh itu sudah bertambah satu. Sebutir kilauan bintang yang bersinar paling terang muncul di celah-celah bulan. Dan semakin lama ianya semakin terang...terang..dan terang. Malah, bintang itu juga tampak membesar...membesar..dan membesar. Saya tersenyum tidak sengaja. Ramon...lelaki yang bukan lelaki, perempuan yang bukan perempuan itu sudah pulang dengan sebuah pesawat berbentuk kiub lutsinar. Jelas dapat saya melihat kelibat Ramon melambai-lambai tangannya dari dalam pesawat. 
Pesawat itu mendarat di hamparan rumput hijuan di halaman rumah. Menyebabkan senyuman di bibir saya menghilang. Entah, sudah berapa kali saya katakan pada Ramon, jangan mendarat di hamparan hijau itu!! Rumput itu akan mengering dan mati. Saya amat tidak sukasekiranya kematian berlaku di sekeliling saya. Saya menggeleng kepala melihat Ramon yang baru keluar dari pesawat. 

"Eureka! Eureka!" jerit Ramon memandang saya sambil mengangkat sesuatu di tangannya. Saya kehairanan. Dan timbul sedikit keterujaan melihat Ramon berlari-lari ke arah saya dalam gerak perlahan menjulang sesuatu di tangan. Semakin Ramon mendekat, jelaskelihatan apa yang ada di tangan Ramon itu. Sekeping kertas!

"Apa itu?" tanya saya begitu teruja.
"Ini..lihat ini.." Ramon menghulurkan kepada saya sekeping kertas di tangannya itu. Saya mengerutkan dahi. 
"Ini..ini..penemuan terbaru saya yang saya temui di salah satu tempat di dalam dunia sfera yang pertama!" ujar Ramon. Saya mengambil kertas itu dari tangannya. Mata saya memerhati segenap inci kertas yang terlukis sesuatu yang amat-amat memeranjatkan saya sambil sekali sekala melihat Ramon yang tersenyum miring.
"Bukankah kau ingin mendengar sebuah cerita yang luarbiasa berlaku di dunia sfera yang pertama? Inilah salah satunya! Saya menemuinya dari sebuah negara yang cukup mahsyur namanya di dunia sfera yang pertama tadi, lalu lekas-lekas saya kembali ke sini untuk menceritakan penemuan ajaib saya ini kepada kau," jelas Ramon kepada saya yang masih menatap kertas dengan kebingungan. Aneh..amat aneh dunia sfera yang pertama itu. 


"Barangkali kau masih musykil. Tidak mengapa, mari kita masuk ke dalam rumah. Biar saya ceritakan perkara ajaib ini sampai kau enggan untuk tidur selama tiga hari tiga malam. Mari!!" ajak Ramon dengan teruja.

Kredit gambar: http://stop114a.wordpress.com